Pages

Thursday, December 16, 2010

SURIRUMAHTANGGA SEPENUH MASA

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.....
Waktu sangat berharga, oleh itu janganlah kamu habiskan waktu itu kecuali untuk sesuatu yang berharga"


Entri ini untuk teman-teman guru ku...yang sekarang sedang bercuti dan menjadi surirumahtangga sepenuh masa...Syabas dan tahniah saya ucapkan. Bagaimana perasaan anda ketika ini?....Anak-anak akan ada bersama kita 24jam...tidak dihantar ke nursery....Bermula awal pagi...otak sudah sibuk memikirkan apa sarapan yang perlu dimasak...ye la masa ni nak masak kerana masa hari sekolah selalu beli kat gerai Kak Yam aje...Mencuci pinggan mangkuk dan membasuh baju...kemudian menjemur pula....vacum lantai rumah....mengemas ruang tamu dan bilik tidur. Suara anak-anak bermain tak payah cakap la. Bisingnya tidak terkawal. Kalau kat sekolah boleh kita minta tolong pengawas mencatat nama. Ni anak kita yang pengawas pun bising juga bila bermain di rumah. Sudah siap mengemas dapur, ruang tamu pula macam tongkang pecah....suara dah macam tarzan mengeluarkan arahan. Siap mengemas di ruang tamu, dapur berselerak semula....mug milo, habuk biskut, pinggan ada banyak semula. Tak nak tolong ke diaorang ni. Kasihan kat aku. Sabar aku  surirumahtangga cuma sebulan....semangat....semangat...Mama lapar.....dah masak nasi? Ohh...nasi pulak ye....masak lagi... nak kena fikir lagi menu apa....mengemas lagi....petang....lapar lagi....Masa ni la kita nak tebus kesalahan tidak menyediakan kuih muih yang lazat untuk orang tersayang. Keluarkan buku resepi ...masak.Kalau keluar main....aman le sikit suasana. Boleh menarik nafas lega...Masa mandi....sure kecoh dalam bilik mandi....tuala..baju kotor bersepah-sepah. Lapar lagi...nak makan mama...Siapkan hidangan...rutin sama membasuh pinggan mangkuk...Senyap....oh...alangkan tenangnya suasana...mesti semua sudah tidur....Boleh aku membuat kerja aku dengan aman tanpa gangguan....tapi sangkaan ku meleset...jam 1.00 pagi...mama lapar...boleh buatkan sandwich....Uwaaaaa.......
Aku nak jumpa seorang surirumahtangga sepenuh masa...aku nak tabik padanya...anda betul-betul hebat!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget