Pages

Tuesday, March 19, 2013

Sofa Kaunseling Boleh Hilangkan Stress...

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.....Jom la singgah bila kaunseling cikgu.....boleh duduk atas sofa ni...Magic tau sofa ni.....duduk aje terus hilang stresss.....hahahahaha...ye la tu....
 
Bila lihat sofa ni terus teringat Terapi Gestalt. Kerusi Kosong adalah teknik yang popular dalam Terapi Gestalt.  Klien meluahkan konflik dengan orang lain, klien diminta membayangkan individu yang seorang lagi duduk kat kerusi kosong dan bercakap dengan individu tersebut. 
Selepas beberapa patah perkataan diluahkan, kaunselor akan mengarahkan klien mengambil tempat individu itu. Melalui latihan ini, klien belajar untuk mengalami dan memahami perasaan dengan lebih mendalam. 
 

Seronok Alya melepak atas sofa sambil buat homework....bilik belum siap sepenuhnya....masa ni.. Anyway...thanks pada individu yang bermurah hati menaja sofa magic ini..... Hihihihihi.....Anda stress...jom le datang bilik kaunseling cikgu.......cikgu ada kerusi...Huh!..Eksyen plak rasanya.....

Sunday, March 17, 2013

Penjenamaan Baru Perpustakaan

 
Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman........Buku adalah jendela ilmu pengetahuan dan menuntut ilmu adalah satu ibadah. Mari kita sama-sama semaikan budaya membaca. Tahniah la ye  kepada barisan AJK library yang berjaya membuat library jadi cunnn sangat.Tahniah juga kepada Penyelaras Pusat Sumber Pn Fatin Marini kerana berusaha keras menceriakan library untuk keselesaan murid-murid. Wahh! Merahh betul warna pilihan adik sorang ni....semangat diri yang kuat....bagus...bagus..
Ciri-ciri Pusat Sumber Yang Baik :
a)Lokasi di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi, tidak terpisah dari mana-mana bahagian sekolah. Biarpun library dok atas kayangan...sebab dah cantik ramai yang sanggup panjat. Huhuhu....
b)Masyarakat sekolah tahu dan mengenali Fatin and the gang yang mengurus pusat sumber yang cantik ni.
 c)Terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber dijalankan sepanjang tahun.              
d)Cikgu and murid merasa suka sangat nak ke pusat sumber untuk mendapat bahan, alatan dan maklumat.
e)Mempunyai koleksi buku yang sesuai, mencukupi , terkini dan menarik.
f)Perkhidmatan dan koleksi PSS digunakan sepenuhnya dalam proses pengajaran-pembelajaran.

g)Semua guru memahami peranan PSS sebagai satu khidmat bantu kurikulum.
So....teruskan usaha kamu dik.....Kak Zam suka....virus baik telah mula merebak....semua penyelaras bilik khas sudah mula upgrade bilik masing-masing.....Apa khabar Siti Rozita yang dah pindah...AJK yang rajin and kreatif....
 

Saturday, March 2, 2013

Terapi Buat Ibu

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.......Ibu yang baik tidak pernah berhenti belajar untuk menjadikan anak dan keluarganya menjadi lebih baik.
Ibu cikgu kaunseling sekarang sedang sakit....ye la beliau sudah tua.... Seorang guru pencen...yang banyak mengajar aku tentang semua perkara yang ada dalam buku mahupun yang tiada...Sudi la doakan kesihatan ibu ku...thanks...ye...
Apa yang mampu aku lakukan bagi mengurangkan kesakitan dia.....selalu balik kampung....berjumpa dia...So...Johor Bahru ke  Kuantan... dah rasa sgt dekat perjalanan.
Selain menjadi teman berbual....apa lagi yang mampu aku buat selain melayan selera ibu....Mak nak makan apa? tanya ku pada pagi Sabtu...Laksam ....ringkas aje jawabnya....Setelah mencari digerai...aku pun beli dua bungkus buat dia...tapi hanya sedikit yang dijamah....tak sedap dik...keras...Sayu hati aku ....takpe mak...saya cuba buatkan....

Inilah  laksam hasil tanganku.......Walaupun berpeluh......penat....mengukus laksam.....bila lihat mak makan dengan selera sekali...hati aku puas....Ya...Allah sembuhkan dan ringankan kesakitan yang ditanggung oleh mak....

Friday, March 1, 2013

Bilik Kaunseling Baru - Part 2


Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.Hidup kita adalah warna warni yang terlakar pada sebuah kanvas, walaupun tidak indah, ia tetap mempunyai sejuta makna.
Pening memikirkan warna sesuai untuk bilik baru aku...Takut pun ada....ye la...nanti kalau tersalah pilih warna....bukan senang kan nak mula balik....Setelah khatam katalog cat kat kedai....tauke tu dah boring tengok aku...Akhirnya aku pilih warna buku rekod kaunseling...UNGU. Warna MERAH + BIRU ini akan beri kesan sejuk dan eksotik. Lagipun kat sekolah belum ada lagi bilik berwarna ungu.
 
Hubby aku bertungkus lumus membantu...thanks eh...
Menurut  Psikologis :
a) Warna ungu berkait dengan royalti dan kuasa.
b)Warna ungu merupakan kekayaan dan pemborosan.
c) Warna ungu paling sering berkait dengan bunga, gemstones, dan matahari terbenam.
d)Warna ungu mempunyai kesan tenang dan menyejukkan
 e)Warna ungu dikaitkan dengan kesan yang berhubungan tentang wawasan yang luas, martabat, kehormatan, intuisi, dan sejahtera juga memberi kesan anggun.
f)Warna ungu dapat memberi inspirasi fikiran dan membuat hati lebih tenang.
g)Warna ungu juga sesuai untuk mengawal rasa marah dan dapat meringankan beban hati.
Oleh kerana warna ungu  bersifat tenang dan menyejukkan, ruang kerja dan ruang tidur sangat sesuai jika dicat purple. Hihihihi....kira tak salah la pilihan aku....





Ini ialah feature wall bilik aku...comelkan kaler purple ni...dan rupanya... :-
a)Warna ungu digunakan janda Thailand untuk memakamkan suaminya
b)Warna ungu adalah warna kesukaan Cleopatra
c)Warna ungu digunakan tentera Amerika untuk hiasan tentera yang telah gugur di medan perang.
d)Leonardo Da Vinci percaya kekuatan meditasi bertambah 10 kali ganda ketika warna ungu digunakan sebagai lampu.
e) Guru Kaunseling SK Sri Skudai mengecat biliknya dengan warna ini.. :)

Uniknya tentang warna ungu ialah ia sangat sesuai  untuk sesiapa  yang sedang menjalani program diet kerana mampu mengurangi rasa lapar. Hohohoi....dah kenapa aku asyik rasa lapar je ni..........

Thursday, February 28, 2013

Art Therapy..

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.Kenali kekurangan diri sendiri agar tidak sombong dan ketahui kelebihan diri sendiri agar tidak rendah diri.
Hari ini cikgu kaunseling nak ajak semua melukis dan mewarna...Ramai cikgu tengok masih malu-malu untuk bercakap walaupun kita sudah bersekolah masuk bulan kedua. Cikgu nampak semuanya seronok mewarna dan melukis. Sampai meniarap pun ada...Cutekan! Ada juga yang sangat kreatif mewarnakan muka kaler biru...hijau...takpe la janji kamu luah apa yang ada dalam minda kamu.
Ini ialah art therapy.Biasanya terapi ni digunakan bila ada cikgu mengadu ada murid yang sukar untuk meluahkan perasaan, tidak mahu bercakap, suka  memendam rasa dan sangat pendiam. Jadi,  art therapy ini sangat sesuai digunakan. Murid diberi kebebasan untuk melukis apa saja yang lahir dari minda.Cikgu kaunseling mulakan dengan aktiviti kaler-kaler dulu. Apabila kita nilai lukisan mereka, terhasilnya luahan emosi mereka yang kita boleh baca..




 
 

Sunday, February 3, 2013

Wajah- Wajah Baru SK Sri Skudai

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman. Orang yang luar biasa itu sederhana dalam perkataan, tetapi hebat dalam tindakan dan perbuatan.
 

Murid baru datang lagi....Selamat datang anak-anak comel...Tahun ini cikgu kaunseling tak ada anak yang jadi murid baru..Murid baru ni layanan harus lebih...Maklumlah baruuu....Jom ikut cikgu kaunseling makan di kantin....Kene ajar adab makan...doanya...jangan makan bersepah-sepah.Cara nak membeli makanan...cara nak simpan pinggan dan cawan selepas makan...Abang kantin pun tau nak bersabar dengan murid baru...cikgu lagi la bolehkan...
 

Guru Disiplin pula menjadi gang dengan murid baru...Memang kene tunjuk garang agar murid-murid baru berdisiplin.Kena bimbing murid-murid cara nak beratur dengan betul. Tatacara semasa perhimpunan..Peraturan sekolah mesti ikut jangan dilanggar. Setiap hari Isnin, Unit Disiplin mengadakan satu slot bagi mengukuhkan budaya disiplin sekolah.
Walaubagaimana pun minggu-minggu yang agak penat.....menguruskan anak-anak comel baru.Sudah nampak 3 orang murid baru yang memerlukan khidmat kaunseling..Sorang tak berenti-renti melalak...dua lagi tak mau duduk diam....asyik keluar kelas....Semoga kita ikhlas dalam kerja kita...Mak cikgu kaunseling pesan kalau kita ikhlas....nanti anak kita pandai.....Semua nak anak pandaikan...so jom ikhlaskan hati dan siapkan kerja dan tanggungjawab kita.....
 
 

Saturday, February 2, 2013

Banjir Melanda Lagi...

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.........   Tidak dihitung kaya yang banyak harta,
tetapi kaya sebenarnya adalah kaya jiwa.
– Bukhari dan Muslim
Seronok jadi orang pantai timur....dapat merasa pengalaman banjir setiap hujung tahun. Walaupun banyak masalah yang timbul akibat dek banjir...tetapi semasa ini banyak sifat kemanusiaan terserlah dijiwa insan.Saling bantu membantu...sangat prihatin....Biasalah anak-anak....agenda utama balik kampung...tentu lah nak main banjir...Sepanjang jalan pulang ke Terengganu aku tunjukkan rumah-rumah yang ditenggelami air sambil memberi ceramah motivasi percuma.....boring je aku tengok muka mereka...hehehee.
 Ini rumah mak mertua aku semasa air mula naik..Anak-anak teringin lagi main banjir tapi apakan daya aku ada mesyuarat esok...Oleh kerana bimbang terkandas...kami bertolak awal....terlepas hasrat hubby nak makan ikan sungai...
Terima kasih mak sebab hidangkan ubi rebus cicah kelapa.....makanan rasmi waktu hujan banjir. Ubi ni beli masa gi tengok banjir....Ramai orang yang menjala ikan so banyak juga yang menjual ikan sungai.Jom balik Johor.....Minta diri dulu....
 

Bilik Kaunseling Baru - Part 1

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak....   Ada dua orang yang paling gagal dalam hidup,orang yang tidak cekap membuat apa yang disuruh dan orang yang membuat hanya apabila disuruh. – Lukman Hakim –
Aku dapat bilik kaunseling baru....lebih besar dan lebih luas.
Terima kasih Guru Besar sebab sudi memberi Unit Bimbingan dan Kaunseling bilik baru. Hasil pemantauan tahun lepas, Guru Besar meminta aku supaya berusaha lagi bagi meningkatkan pengurusan Bimbingan dan Kaunseling. So dapat la aku sebuah bilik yang luas dan otak aku dah start berangan cara nak cantikkan bilik ini.
Hati aku happy but tau la kan....kerja memindah ni banyak. Nak siapkan mengecat, nak angkat perabot, nak siapkan papan kenyataan, nak siapkan bilik kaunseling individu, kaunseling kelompok, sudut-sudut.......ermmmm...dengar je dah rasa penat....tapi selagi ada kemahuan aku akan cuba buat....so Guru Besar....u jangan risau ye...hujung bulan Februari..insya Allah siap..

Kerja sangat banyak so aku dah start wat plan....tengok apa yang boleh dibuat dulu....semoga hubby tersayang sanggup membantu merealisasikan impian aku untuk menyiapkan sebuah klinik kaunseling yang sangat kondusif.

Bollywood and Arabian Nite...Wohoaaa!

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman..."Jangan lakukan semua yang kamu ketahui, jangan berbelanja semua yang kamu miliki, jangan percaya semua yang kamu dengar dan jangan beritahu semua yang kamu dengar."

 
Malam jamuan yang memerlukan pakaian semua mengikut tema yang ditetapkan.Tema - Arabian n Bollywood Nite.Sangat cantik dan bergaya teman-teman aku pada malam itu. Tema telah menyuntik aura bagi semua.Sebagai MC pada malam itu...aku tak punya banyak masa untuk bersama dengan gang..menikmati makanan yang lazat pun dalam masa yang pendek...Biasalah bila ada jamuan begini beberapa perkara perlu dianalisa:
1. Food-sedapp..banyak..../
2. Majoriti pakaian mengikut tema./
3.Hadiah cabutan bertuah - best tapi biasa lah aku tak pernah bertuah hihihihi../
4.Pengisian - games/persembahan semua menjurus ke arah mengeratkan silaturahim./
5. Door Gift yang cute../
 
Apapun tahniah pada yang mendapat hadiah cabutan bertuah...bagi yang tidak....mungkin bukan rezeki kita...Aku pun tak dapat apa-apa....huwaaaaaa...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget