Pages

Saturday, March 31, 2012

Kem Motivasi - Sudah Bermula.....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......Kem Motivasi UPSR sudah bermula.....anak-anak tahun 6 sudah begitu teruja untuk bermalam di sekolah....3 hari ye....Malam tu banyak la aku baca post ibu-ibu yang membantu mengemas bag anak-anak....ye la takut ada barang keperluan yang tertinggal. Pepagi sudah bermula aktivitinya.....slot ceramah oleh Guru Besar dan Guru Kaunseling.....
Ceramah hanya untuk memberi gambaran awal tentang apa yang akan dihadapi oleh murid-murid ni sepanjang 3 hari di sekolah.
Harapan aku agar kem ini dapat memberi faedah dan berjaya mengubah diri anak-anak ini ke arah lebih positif.....dan terus cemerlang dalam akademik + sahsiah.Emak dan ayah jangan risau sangat ye....Tak perlu bimbang macam mana anak nak tidur.....kena gigit nyamuk tak.....kenyang ke tidak.....Dun worry....cikgu ramai....cikgu sila jaga elok-elok anak orang tu.....

Tuesday, March 20, 2012

Cikgu Kaunseling....Hari Ini....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......."Orang-orang yang paling bahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."
Minggu pertama start, aku kembali menjalankan tugas sebagai cikgu kaunseling......murid-murid semua semakin baik.....senyuman manis terukir dan mulut comel aje memberi ucapan salam sebagai tanda hormat......Aku suka....suka....tapi ada juge yg tak mau senyum pun kat aku...
Hari ni...aku cuma bersarapan kuih apam kelapa + milo......selepas selesai memberi taklimat semasa program 5 minit.....ye le cikgu kaunselingkan kene mengalu-alukan kedatangan murid-murid yg dah sronok cuti lama......Guru kaunseling kan guru penyayang.....eceeehhhh....
Ini le klien pertama aku di hari pertama skool......dia ni memang cukup prihatin pada anak muridnya yg rata-rata org label bodoh..mesti ada yg dirujuk untuk sesi..sambil makan kami cuma bincang cara/teknik nak memotivasikan murid kesayangan dia....tu le baguskan.....walaupun tak pandai tapi cikgu awak tu sayang awak....kalau usaha tentu boleh berjaya.....isshh...mbebel le plak aku ni..Dah makan...tak leh lelama kat kantin kerana nanti ada yg sakit hati bila tengok cikgu kaunseling takde class.... Sampai kat bilik...aku start le kemas....bersih2 sikit bagi wangi-wangi bilik prepare untuk klien.... Dah guna air freshner....lilin aromatherapy.....bilik dah bau cam kedai Lovelylace....wangikan??? semoga klien yg hadir berubah le sikap.



Check buku rekod plak...  tengok komen GB....    betulkan kalau ada yg terkurang....catat apa aktiviti/sesi/perjumpaan dan sebagainya....ingatkan klau dah buat kerja tak payah tulis.....rasa tak selesa plak....dah wat keje nak bagitau.....tapi rupanya zaman skrg memang kene tulis seme....walaupun kita ni paku dinding....tampal poster. Pastu...buat le sesi kaunseling untuk klien yg dah buat appoinment....kemahiran melayan perlu....so aku dok layan le klien tu.......cerita cam cerekarama pon ada.....sebelum aku leh wat rumusan....'sakit' apa dia....leh cari alternatif sama-sama....Ni part yang penat sikit.....nak tulis report .....byk le ....klau sesi byk.....kalau musim klien ramai 'sakit'....byk le report nak kene tulis.
Pas tu nak kene msukkan dalam fail klien.......tak mau tangguh2...nanti esok....   ada lagi report lain nak tulis.......Tekak dah rasa dahaga....kalau le dapat turun kantin....minum bandung cincau.....sedapnyaa.......Tapi tak boleh nak turun ke kantin....jauh tu nak jalan dri bilik aku.Rugi plak masa nanti.Siap aje tulis report beberapa org klien....baru teringat aku kene buat bahan edaran untuk fasiliatator Kem Motivasi UPSR.....Ok...ngadap laptop plak....sambil tu leh le curi-curi tgk status kekawan kat FB.....hello!!!!!......tak baik tau...masa keje ni......hehehehhe....rehat otak jap.....:)
Dah siap taip semua and print....aku kene msuk relief plak 1 jam.....Kene le buat sesuatu masa relief....tak kan aku nak dok saja...klau ikut penat...memang penat ni....air liur pun dah nak kering buat sesi....Bagi le input dalam modul....skurang2nya murid-murid dapat gak info..Makkkkk.....dgr ke rintihan ku.....penatnya.......loceng bunyi bukan khabar gembira buat aku....pas ni nak pikir anak skolah agama/masak/kemas umah..............penat tau... rasa cam nak makan cikades....kropok masa aku kecik2 dulu.....

Thursday, March 15, 2012

Winter di Beijing Part 4

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......
Bertemu lagi kita dalam siri catatan pengalaman aku.....cheeewahh....sebenarnya kalau tak ingat janji nak siapkan keseluruhan episod perjalanan....dah tentu aku yang tersgt le rajin ni tak mau sambung cite ni....

Errmmm....kat mana yek....aku stop criter dulu....hahh....tgk dah lupa le plak....Ok...lepas seronok kat Forbidden City.....kami makan kat sini....tu le lunch aku....main campur je seme lauk yang ada.....apa2 la asal kenyang. Lepas makan tu....duk kat luar restaurant utk beli souvenier lgi buat teman2....kang tak ingat beli ada plak yang merajuk...hehehhe
Tujuan sebenar kami ialah untuk program pengantarabangsaan sekolah so...hari ni kami akan melawat sebuah sekolah di Beijing. Sebelum tu kami stop untuk solat dulu....indah sungguh senibina masjidnya yg dah berusia beratus-ratus tahun.

Inilah sekolah yang sudi menerima kunjungan kami......kami disambut dengan mesra sekali......wah best......Sekolahnya memang cantik.....cekgu2 yg ikut mula membuat perbandingan dlm fikiran....kat skool kita takde pun cam ni.....Padang berumput tiruan....murid-murid main bola tanpa kesah pon suhu sejuk...kita ni yg beria pakai baju tebal.....diaorang selamba je....Library diaorg pun cantik betul....kemas dan teratur......sempat le kami tgok2 buku kat situ.....hehehehhe....seme buku bahasa cina.
Tu le Guru Besar sekolah ni....muda lagi......banyak le yang dia bualkan dengan Guru Besar kita....bertukar-tukar cite sesama boss....


Aku kagum dengan bilik seni sekolah ni.....cantik...mcm-mcm hasil kraftangan murid-murid dipamerkan....kat Malaysia pun aku rasa ada sekolah yg menyediakan bilik pameran cam ni.....Dapat masuk ke kelas untuk melihat proses pembelajaran amat sronok.....Apapun best le experience tgok sekolah orang tapikan....aku suka sekolah aku lagi..........best lagi kot...... :)

Wednesday, March 14, 2012

Minat Betul Saya.....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman........Kegagalan dapat berlaku kerana dua sebab. Satu, orang yang berfikir tapi tidak pernah bertindak dan orang yang bertindak tapi tidak pernah berfikir (W.A. Nance)
Hujung minggu......biasanya banyak le aktiviti housekeeping.......cooking, baking, washing....tapi aku kene ambil peluang untuk ke sebuah restoran yang sudah lama aku janji untuk singgah...Setelah siap awal, aku dan hubby bercadang utk makan-makan kat sini. Food dia memang ada mcm-mcm...mabeloss le...dari menu breakfast/lunch/dinner/supper....tapi selera kita tak sama kan...ada yang kata sedap...ada pula sebaliknya. So aku cadangkan kene pergi le kat situ untuk food tasting...Haa...kat sini...kalau yg dok area Skudai...guna highway Skudai/Pontian akan jumpa kedai ni kat tepi jalan...kat Taman Pulai Jaya...Restoran ni baru aje dibuka....hari tu kami cuma bercadang nak makan Nasi Beriani Gam...
Laksa Johor juga membuka selera kami....Niat hati nak menikmati lauk asam pedas ikan siakap yang sedap terpaksa dibatalkan apabila perut sudah mula menunjukkan isyarat...bawa-bawa sedar tuan ku....sudah banyak masuk ni.....hehehehe...
Ni la laksa Johor yang aku pesan....makan siap share lagi ngan hubby....konon sebab tak mau kenyang sangat sebab jap lagi nak makan Nasi Beriani plak....isshhh....dah rasa cam rancangan Jalan-jalan cari makan plak...
Yeayea....Nasi Beriani sudah tiba....aku order Beriani Ayam...ayamnya punya le besar....bimbang juga takut tak abis...membazir nanti....tak baik kan....Sebenarnya aku dah biasa makan Nasi Beriani tuan punya kedai ni kat kenduri sebab sebelum dia buka restoran dia wat catering...
Lauknya ada ayam/kambing ....pencuk  (kat kampung aku panggil acar) dan dalca. Cam tak kene plak makan nasi ngan air milo kan...so aku order air lain plak...kali ni limau ais + asam boi....kecur tak... :)
Sambil makan...mata aku mengobserve kedua-dua pasangan suami isteri ni.......Sibuk betul mereka melayan pelanggan.Sebenarnya makanan...mana-mana pun sama....tentang rasanya yang subjektif.....kalau aku kata nasi beriani kat sini sedap....mungkin ada orang kata dia pernah makan kat tempat yang sedap lagi...
Sebenarnya, apa yang membuat aku kagum ialah minat dan usaha gigih pasangan suami isteri ni.....Dari minat memasak di dapur rumahnya....ambil tempahan dari kawan-kawan, catering untuk kenduri.....dan kini mereka mengusahakan restoran pula......Semoga berjaya.....Nizam/Chika....Alahai sedappnya nampak asam pedas...ni.....Aku setuju dengan satu perkara....dimana ada kemahuan.....di situ la ada jalan....Minat permulaan segalanya......

Mewarna Mengindahkan Minda.

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman....Kecemerlangan itu bermula dari kebahagiaan dan kebahagiaan itu bermula dari keredhaan Allah, manakala     keredaan    Allah    itu    datangnya    dari    semua perbuatan    baik    yang    kita    lakukan .Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj
Kalau org tanya  apa kelebihan melukis dan mewarna kat anak-anak,tentu aku akan jawab cam ni...ia bagus utk kemahiran motor halus...pas tu dpt membantu dlm koordinasi mata dan tangan diaorg dan boleh la isi masa lapang...takde la diaorg berlari-lari sana sini...


Mama....esok ada colouring contest kat mall......nak pegi.....serba salah....tak kan nak kata tak payah le...bukannya awk pandai sgt melukis dan mewarna...sian pula.....bawa juge le tapi yang tak tahan tu....nak tunggu sampai acara penyampaian hadiah....walaupun kita dah tau dia tak menang....
 Sebab mengapa seni penting untuk kanak-kanak.....
1.Seni merangsang kedua-dua belah otak
2.33% kanak-kanak belajar secara visual

3.Ada kajian menunjukkan kanak-kanak yang cenderung seni akan dpt membaca lebih baik dan dpt menguasai dlm subjek Sains dan Maths.
4.Kanak-kanak belajar menggunakan deria dan proses yg berkesan ialah menggunakan seni.
5.Kanak-kanak memerlukan tempat untuk meluahkan rasa.
6.Seni meningkatkan self esteem
7.Seni menggalakkan kanak-kanak menumpukan perhatian 
8.Seni meningkatkan koordinasi tangan dan mata
9.Seni mendorong persepsi.
10.Seni mendidik mereka berfikir lebih terbuka.
11.Seni mengajar adanya lebih dari satu jalan penyelesaian bagi setiap masalah.
12.Seni melatih kanak-kanak untuk berfikir lebih kreatif semasa menyelesaikan masalah.
13.Kanak-kanak boleh berkongsi dan menilai hasil kerja mereka dan belajar tentang dunia sekeliling. 
14.Bila seni digabungkan dengan subjek lain, kanak-kanak akan  memberi tumpuan lebih kepada pelajaran.
15.Seni meningkatkan nilai kemanusiaan.


Owwww.....ini sudah baik.....pagi tu semasa drive, aku tanya......minggu ni takde pertandingan melukis ke.....anak aku terkejut......pelik.....tak pernah pun mama ni tanya. Kalau ada, pergi le....mama antar....aku senyum....tru cermin aku tgok muka anak ku agak keliru..... selalunya mama dia banyak bagi alasan tak mau hantar......Muka budak kecik tu...masih pelik....

Sunday, March 4, 2012

PIBG ~Seikhlas Hati Kami

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.....Hari Sabtu baru ni....semua guru telah diamanahkan untuk menjalankan tugas bagi menjayakan Mesyuarat Agung PIBG. Sebenarnya hari tu ramai guru-guru yang  tiada di sekolah kerana ada kuliah.....Tiada rungutan dari guru-guru yang tinggal walaupun ada banyak tugasan yang perlu dibuat. Bagi AJK makanan, mereka menyediakan makanan sambil bergurau senda.....sesekali terdengar deraian ketawa apabila ada yang buat lawak.
Jiha....tekun membungkus mee
Gang yang sentiasa happy.
Ini Naib Setiausaha .......orang kuat pada hari tu......Setiausaha tiada sebab cuti sakit......jadi semua tugasan digalas oleh dia le...masih boleh ketawa besar walaupun dah berpeluh kehulu hilir.....
Sian nengok kan.....dah la pregnant....
Pengacara majlis juga menjadi orang terpenting pada hari tu......Duduk aje di tempat tak bergerak-gerak.....bimbang  ye takut majlis tak lancar..Guru Data juga kene dok sini untuk pantau semasa tayangan video.....

Semua dalam keadaan sedia.....
Pencatat minit mesyuarat pun bertugas semasa mesyuarat berlangsung......catat ye jangan tak catat.....mujur mesyuarat tak mengambil masa yang lama

sempat pose lagi......catat cepat...
Ni pula tulang belakang yang menyumbang tenaga....memastikan dewan dalam keadaan teratur....kemas dan selesa......
Tahniah dan pujian untuk diri sendiri le ye uolls......kita berjaya melaksanakan tugasan kita seikhlas hati.....bagi yang tiada gambar dalam cite kali ni....sori le ye...maklum le hari tu aku pakai kasut baru....so nak jalan sana sini lambat sikit.....hehehhehehe....

Friday, March 2, 2012

7 Tabiat Orang Berjaya....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......Tanda-tanda orang bijaksana ialah hatinya selalu berniat suci, lidahnya selalu basah dengan zikrullah, matanya menangis kerana penyesalan terhadap dosa, sabar terhadap perkara yang dihadapi dan mengutamakan akhirat berbanding dunia.
Minggu ni cikgu kaunseling busy....banyak sungguh kerja...hari Sabtu ada Majlis Anugerah Cemerlang + Mesyuarat Agung PIBG + Pelancaran Kutipan Dana Dewan Terbuka..so aku ditugaskan mengundang beratus-ratus parents yang anaknya mendapat anugerah cemerlang....pas tu mencatat minit mesyuarat semasa majlis berlangsung.....mengumpul bahan utk video bagi dewan terbuka....Ni baru aje balik dari umah guru data....dok bincang pasal acara perasmian esok.....Thanks le milo kaww...tadi....Bila dah byk sangat hendak buat....aku suka baca buku yang akan buat aku lebih bersemangat.....ala bukan baca sampai habis pun.....suka lompat-lompat page....
Motivasi kejayaan - Tujuh Tabiat Orang Yang Berjaya
 by Stephen Covey

1.Pro-aktif
Bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara dan bukannya menuding jadi kepada orang lain atau persekitaran yang menimbulkan halangan dan masalah.
2.Mula dengan wawasan di dalam minda
Bina wawasan berdasarkan prinsip "utara-benar". Cipta satu pernyataan misi hidup kita dan bayangkan kesudahan misi  itu. Minda kita perlu membayangkan kejayaan pencapaian misi tadi untuk merangsang diri kita melakukan langkah-langkah yang sesuai ke arahnya.
3.Utamakan yang utama
Dalam usaha mencapai sasaran jangka panjang, keluarkan kerja-kerja yang bersifat segera tetapi tidak penting untuk mencapai sasaran anda. Bahagikan tugas dan rancangan dengan sebaiknya agar anda tidak perlu memperincikan semua perkara.
4. Fikirkan Menang-Menang- Win-win
Apabila menghadapi kebuntuan terutamanya apabila pertembungan kepentingan dengan orang lain, fikirkan penyelesaian yang memberi manfaat kepada setiap pihak. Dengan itu, keberhasilan penyelesaian itu akan mudah dicapai.
5. Dengar dahulu sebelum berkata
Sebelum kita meminta orang lain mendengar permintaan atau nasihat kita, dengar terlebih dahulu check dulu latarbelakang mereka. Apabila latarbelakang mereka sudah diketahui , kita dapat memikirkan satu penyelesaian yang memudahkan untuk mereka menerimanya.
6. Sepadukan usaha
Amalkan kerja dalam kumpulan. Jika hal ini menjadi tabiat, pencapaian kita akan menjadi berganda kerana faktor kekuatan kumpulan mengatasi kekuatan individu.
7. Tajamkan pedang
Dari masa ke semasa, amalkan peningkatan diri supaya kadar produktiviti dapat ditingkatkan selaras dengan perubahan masa.
Huuhhh....lega sikit....ni dapat makan BIG Mac+ fries+Orange juice= tersangat le leganya.....semoga majlis esok berjalan lancar.....dan ada rezeki masa acara cabutan bertuah.....hehehehe..

Thursday, March 1, 2012

Buletin Sudah Siap.....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.....buah akal ialah ilmu pengetahuan,buah jiwa adalah iman dan buah fizikal ialah kemajuan....

Alhamdulillah....akhirnya siap juga buletin edisi 2..setelah tertangguh kerana memberi keutamaan pada tugasan lain....dapat juga diterbitkan....Meeting awal PIBG menyaksikan aku dilantik menjadi ketua editor bagi buletin PIBG sekolah...erkkkk....kerja lagi....tapi sebab minat dalam bab menulis so aku pun tidak le menolak dan bermula le episod aku mencari bahan bagi setiap keluaran buletin untuk dikongsikan dengan ibu bapa.....Ye la cerita tentang program sekolah perlu dimaklumkan kepada mereka....agar dapat mereka menyumbangkan idea dan tenaga....
Kalau selalu setiap kali singgah membeli pisang goreng pasti ada suara ibu bapa yang bertanya......cikgu sekolah ada program apa ye bulan ni.......dengan adanya buletin ini hanya suara mak cik jual pisang goreng je bertanya....nak berapa ringgit cikgu......ye la parents dah dapat info dari buletin.....Hehehehe......aku juga yang tulis info tu kan....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget