Pages

Wednesday, March 14, 2012

Mewarna Mengindahkan Minda.

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman....Kecemerlangan itu bermula dari kebahagiaan dan kebahagiaan itu bermula dari keredhaan Allah, manakala     keredaan    Allah    itu    datangnya    dari    semua perbuatan    baik    yang    kita    lakukan .Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj
Kalau org tanya  apa kelebihan melukis dan mewarna kat anak-anak,tentu aku akan jawab cam ni...ia bagus utk kemahiran motor halus...pas tu dpt membantu dlm koordinasi mata dan tangan diaorg dan boleh la isi masa lapang...takde la diaorg berlari-lari sana sini...


Mama....esok ada colouring contest kat mall......nak pegi.....serba salah....tak kan nak kata tak payah le...bukannya awk pandai sgt melukis dan mewarna...sian pula.....bawa juge le tapi yang tak tahan tu....nak tunggu sampai acara penyampaian hadiah....walaupun kita dah tau dia tak menang....
 Sebab mengapa seni penting untuk kanak-kanak.....
1.Seni merangsang kedua-dua belah otak
2.33% kanak-kanak belajar secara visual

3.Ada kajian menunjukkan kanak-kanak yang cenderung seni akan dpt membaca lebih baik dan dpt menguasai dlm subjek Sains dan Maths.
4.Kanak-kanak belajar menggunakan deria dan proses yg berkesan ialah menggunakan seni.
5.Kanak-kanak memerlukan tempat untuk meluahkan rasa.
6.Seni meningkatkan self esteem
7.Seni menggalakkan kanak-kanak menumpukan perhatian 
8.Seni meningkatkan koordinasi tangan dan mata
9.Seni mendorong persepsi.
10.Seni mendidik mereka berfikir lebih terbuka.
11.Seni mengajar adanya lebih dari satu jalan penyelesaian bagi setiap masalah.
12.Seni melatih kanak-kanak untuk berfikir lebih kreatif semasa menyelesaikan masalah.
13.Kanak-kanak boleh berkongsi dan menilai hasil kerja mereka dan belajar tentang dunia sekeliling. 
14.Bila seni digabungkan dengan subjek lain, kanak-kanak akan  memberi tumpuan lebih kepada pelajaran.
15.Seni meningkatkan nilai kemanusiaan.


Owwww.....ini sudah baik.....pagi tu semasa drive, aku tanya......minggu ni takde pertandingan melukis ke.....anak aku terkejut......pelik.....tak pernah pun mama ni tanya. Kalau ada, pergi le....mama antar....aku senyum....tru cermin aku tgok muka anak ku agak keliru..... selalunya mama dia banyak bagi alasan tak mau hantar......Muka budak kecik tu...masih pelik....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget