Pages

Friday, March 1, 2013

Bilik Kaunseling Baru - Part 2


Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.Hidup kita adalah warna warni yang terlakar pada sebuah kanvas, walaupun tidak indah, ia tetap mempunyai sejuta makna.
Pening memikirkan warna sesuai untuk bilik baru aku...Takut pun ada....ye la...nanti kalau tersalah pilih warna....bukan senang kan nak mula balik....Setelah khatam katalog cat kat kedai....tauke tu dah boring tengok aku...Akhirnya aku pilih warna buku rekod kaunseling...UNGU. Warna MERAH + BIRU ini akan beri kesan sejuk dan eksotik. Lagipun kat sekolah belum ada lagi bilik berwarna ungu.
 
Hubby aku bertungkus lumus membantu...thanks eh...
Menurut  Psikologis :
a) Warna ungu berkait dengan royalti dan kuasa.
b)Warna ungu merupakan kekayaan dan pemborosan.
c) Warna ungu paling sering berkait dengan bunga, gemstones, dan matahari terbenam.
d)Warna ungu mempunyai kesan tenang dan menyejukkan
 e)Warna ungu dikaitkan dengan kesan yang berhubungan tentang wawasan yang luas, martabat, kehormatan, intuisi, dan sejahtera juga memberi kesan anggun.
f)Warna ungu dapat memberi inspirasi fikiran dan membuat hati lebih tenang.
g)Warna ungu juga sesuai untuk mengawal rasa marah dan dapat meringankan beban hati.
Oleh kerana warna ungu  bersifat tenang dan menyejukkan, ruang kerja dan ruang tidur sangat sesuai jika dicat purple. Hihihihi....kira tak salah la pilihan aku....





Ini ialah feature wall bilik aku...comelkan kaler purple ni...dan rupanya... :-
a)Warna ungu digunakan janda Thailand untuk memakamkan suaminya
b)Warna ungu adalah warna kesukaan Cleopatra
c)Warna ungu digunakan tentera Amerika untuk hiasan tentera yang telah gugur di medan perang.
d)Leonardo Da Vinci percaya kekuatan meditasi bertambah 10 kali ganda ketika warna ungu digunakan sebagai lampu.
e) Guru Kaunseling SK Sri Skudai mengecat biliknya dengan warna ini.. :)

Uniknya tentang warna ungu ialah ia sangat sesuai  untuk sesiapa  yang sedang menjalani program diet kerana mampu mengurangi rasa lapar. Hohohoi....dah kenapa aku asyik rasa lapar je ni..........

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget