Pages

Tuesday, March 20, 2012

Cikgu Kaunseling....Hari Ini....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......."Orang-orang yang paling bahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."
Minggu pertama start, aku kembali menjalankan tugas sebagai cikgu kaunseling......murid-murid semua semakin baik.....senyuman manis terukir dan mulut comel aje memberi ucapan salam sebagai tanda hormat......Aku suka....suka....tapi ada juge yg tak mau senyum pun kat aku...
Hari ni...aku cuma bersarapan kuih apam kelapa + milo......selepas selesai memberi taklimat semasa program 5 minit.....ye le cikgu kaunselingkan kene mengalu-alukan kedatangan murid-murid yg dah sronok cuti lama......Guru kaunseling kan guru penyayang.....eceeehhhh....
Ini le klien pertama aku di hari pertama skool......dia ni memang cukup prihatin pada anak muridnya yg rata-rata org label bodoh..mesti ada yg dirujuk untuk sesi..sambil makan kami cuma bincang cara/teknik nak memotivasikan murid kesayangan dia....tu le baguskan.....walaupun tak pandai tapi cikgu awak tu sayang awak....kalau usaha tentu boleh berjaya.....isshh...mbebel le plak aku ni..Dah makan...tak leh lelama kat kantin kerana nanti ada yg sakit hati bila tengok cikgu kaunseling takde class.... Sampai kat bilik...aku start le kemas....bersih2 sikit bagi wangi-wangi bilik prepare untuk klien.... Dah guna air freshner....lilin aromatherapy.....bilik dah bau cam kedai Lovelylace....wangikan??? semoga klien yg hadir berubah le sikap.



Check buku rekod plak...  tengok komen GB....    betulkan kalau ada yg terkurang....catat apa aktiviti/sesi/perjumpaan dan sebagainya....ingatkan klau dah buat kerja tak payah tulis.....rasa tak selesa plak....dah wat keje nak bagitau.....tapi rupanya zaman skrg memang kene tulis seme....walaupun kita ni paku dinding....tampal poster. Pastu...buat le sesi kaunseling untuk klien yg dah buat appoinment....kemahiran melayan perlu....so aku dok layan le klien tu.......cerita cam cerekarama pon ada.....sebelum aku leh wat rumusan....'sakit' apa dia....leh cari alternatif sama-sama....Ni part yang penat sikit.....nak tulis report .....byk le ....klau sesi byk.....kalau musim klien ramai 'sakit'....byk le report nak kene tulis.
Pas tu nak kene msukkan dalam fail klien.......tak mau tangguh2...nanti esok....   ada lagi report lain nak tulis.......Tekak dah rasa dahaga....kalau le dapat turun kantin....minum bandung cincau.....sedapnyaa.......Tapi tak boleh nak turun ke kantin....jauh tu nak jalan dri bilik aku.Rugi plak masa nanti.Siap aje tulis report beberapa org klien....baru teringat aku kene buat bahan edaran untuk fasiliatator Kem Motivasi UPSR.....Ok...ngadap laptop plak....sambil tu leh le curi-curi tgk status kekawan kat FB.....hello!!!!!......tak baik tau...masa keje ni......hehehehhe....rehat otak jap.....:)
Dah siap taip semua and print....aku kene msuk relief plak 1 jam.....Kene le buat sesuatu masa relief....tak kan aku nak dok saja...klau ikut penat...memang penat ni....air liur pun dah nak kering buat sesi....Bagi le input dalam modul....skurang2nya murid-murid dapat gak info..Makkkkk.....dgr ke rintihan ku.....penatnya.......loceng bunyi bukan khabar gembira buat aku....pas ni nak pikir anak skolah agama/masak/kemas umah..............penat tau... rasa cam nak makan cikades....kropok masa aku kecik2 dulu.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget