Pages

Sunday, March 6, 2011

SK Ulu Lubai .... Semangatnya Di sini.....

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.......Rahsia kejayaan dalam hidup adalah persediaan kita untuk menyambut setiap kesempatan yang mendatang.
SK Ulu Lubai tiba-tiba glamer...jauh di pedalaman..tak macam sekolah kita....luar bandar tapi tak payah nak lalu jalan yang teruk dan dekat pula ngan Jusco.
Nak ke sekolah kena naik bot atau ikut jalan darat yang berliku-liku

Kita nak ke sekolah naik kereta aje.....aircond lagi....
Hati rasa tertarik melihat rahsia yang dibawa oleh TV3 tentang sekolah ini. Berbagai usaha yang dilakukan oleh semua guru yang sedikit disitu. Mungkin ada yang boleh kita praktikkan di sekolah kita.....mana tau berkesan dan mendatang hasil cemerlang.
Cantikkan kelas mereka.....hasil sentuhan ibubapa

Kelas kita pun cantik tapi ini hasil sentuhan guru...mungkin ada juga
 ibubapa yang membantu tapi sedikit bilangannya
Kalau nak kita praktik, ibubapa kena datang kemas dan hias kelas anak-anak. Sekolah kita murid ramai....nanti penuh pula sekolah dengan ibubapa. Mungkin jadual bergilir berkesan.Bayangkan gubahan bunga-bunga dan skirting meja cantik hasil sentuhan ibu murid dan dinding yang cantik dicat serta binaan pergola oleh si bapa.Cikgu-cikgu tentu tersenyum...ringan sikit kerja...kerana untuk menang pertandingan kebersihan setiap minggu....berbagai usaha jerih perih perlu dituntut.
Panitia English...Madam Meena...kena kerja extra kuat sebab kekuatan sekolah kecil ini pada program englishnya. Murid-murid semua fasih berbahasa English. Asyik menang aje.....student sikit tentu tak byk pilihan seperti kita tapi mereka tetap menang. Satu minggu hanya sekali menonton TV....tuai rumah panjang kata nanti kerja rumah tak siap. Adusss....tapi ada juga murid kita yang asyik menonton TV sehingga kerja rumah tak siap. Malam-malam ada giliran antara ibubapa memantau anak-anak menyiapkan kerja sekolah. Bagus sangaaatttt !!Kat kawasan sekolah kita....kalau nak buat macam tu kena cari tempat yang sesuai supaya dapat dikumpulkan murid-murid yang ada masalah untuk menyiapkan kerja rumah. Prestasi akademik mereka sangat cemerlang dan budi sahsiah mereka juga amat terbilang.
Pondok bacaan yang dibina hasil kerjasama PIBG

taman kita pun cantik tapi nanti kalau ibubapa bantu sure lagi cantik
YDP PIBG juga turut memberi sumbangan. Datang sekolah untuk mengindahkan landskap sekolah....sama macam usul yang dibahaskan dalam mesyuarat agung PIBG kita baru-baru ini...kalau semangat SK Ulu Lubai ada di sini.....tentu sekolah kita menjadi sangat indah dengan landskap yang gah.....ada kolam ikan koi....wuuuu!!! cantek..
Tahniah ye guru besar SK Ulu Lubai.....boleh tanya satu soalan....siapa ye guru kaunseling SK Ulu Lubai....nak menuntut ilmu......


6 comments:

  1. hai untung... deko kelas dibantu ibu bapa... saya plak berdikit2 deko kelas sendiri... sampai xnak tukar kelas cos dah byk perabis duit mendeko ni.. hati puas... bdk2 suka...

    ReplyDelete
  2. Salam chegu jijah....ye la bila bab deco class ni mmg cikgu byk kuarkan duitnya....maklumlah nak sedap mata mmandang sepjg tahun...klau parents tolong sure byk lgi deco leh wat...

    ReplyDelete
  3. di pedalaman mmg parents tak lokek tenaga kerana mereka kurang berduit hanya keringat dpt membantu...tp yg pasti murid2 di sana sgt menghargai setiap apa yg mereka ada berbanding murid kita di bandar yg xtau menghargai benda yg mudah mereka dpt...cth slalu hilangkan buku teks...rosakkan hiasan dlm kelas...penat cikgu y membuatnya...:)

    ReplyDelete
  4. memang betul...sya juga ada pgalaman mengajar di kampung.....murid2 sgt menghargai apa yg kita buat....bbeza ngan anak-anak bandar yg krg sikap menghargai (mungkin tidak seme)...kdg2 putus asa rasa bila usaha kita tidak dihargai....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Cikgu
    tahniah kepada smeua warga SK Ulu Lubai...

    ReplyDelete
  6. tahniah kepada semu warga SK Ulu Lubai.....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget