Pages

Friday, December 17, 2010

KASIH DAN KASIHAN....

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.....
"Tanpa permulaan, kamu tidak akan sampai ke mana-mana"
Kasih akan aku dan kasihani lah aku
Soalan ini biasa ditanya kepada semua orang....sayang ibu kamu?  sayang ayah kamu? sayang isteri kamu? sayang suami kamu? sayang anak kamu? Dan sudah pasti jawapannya sayang.....
Perasaan kasih dan sayang akan datang seiring tetapi adakah kasih hadir bersama perasaan kasihan?
Sikap kamu kalau berterusan begini akan merugikan kamu....kenapa kamu pilih jalan yang akan menyusahkan diri kamu nanti. Siapa yang paling sedih bila tahu apa yang telah kamu lakukan? Emak saya cikgu...Kamu sayang ibu kamu? Mestilah sayang cikgu.....kalau sayang kamu tak akan melukai hatinya....Kamu kasihan tak pada ibu kamu? Dia sudah penat menyediakan semua keperluan kamu, makanan, minuman, duit, alatan sekolah dan sebagainya....cikgu harap sangat kamu dapat memandang ke wajah ibu kamu dan terbit rasa kasihan di hati....bila dua rasa ini bersatu...kamu tidak akan sesekali cuba melakukan perkara yang menyakitkan hatinya. Dia pandang pada ku....Aku harap dia mengerti...
Aku juga kasih ibuku....tetapi bila ada rasa kasihan terhadapnya.....aku ingin selalu membantunya.....Aku kasih dan kasihan padamu...mak....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails