Pages

Friday, December 31, 2010

SAMPAH .....NAK BUANG DI MANA???

Salam sayang anak-anak dan teman-teman......
Kita membuang banyak masa dan tenaga untuk memikirkan masalah dan bukan cuba untuk menyelesaikannya.
Aku baru balik bercuti...tak pergi jauh hanya kat Malaysia...membawa anak-anak bergembira sebelum mereka mula memerah otak untuk tahun baru. Bila sebut anak-anak tempat yang mereka suka sudah tentu la bukan sama selera kita. Kalau selera aku tentu tempat shopping dengan lambakan barang murah-murah...tapi tahun ini aku sudah sepakat dengan suami tersayang untuk mengikut pilihan anak-anak. Sepanjang percutian...kami ke tempat awam...taman tema air menjadikan anak-anak aku melonjak kegembiraan.....$$$$$$ sudah pasti untuk tiket masuk....

terjumpa papan tanda ni......siniskan...
Aku menjadi sangat kecewa dengan sikap segelintir kita yang masih tidak mahu membuang sampah di tempat yang disediakan...Keluar aje dari pintu......lambakan sampah bertaburan di jalan....tag masuk, gelas minuman, bungkusan makanan....berselerakan....depan mata aku seorang lelaki membaling kotak rokoknya....mengapa jadi begitu...aku rasa kecewa kerana aku lihat tong sampah telah disediakan...adik ipar aku juga merungut..(dia juga cikgu...agaknya semua cikgu begitu kot). Takkan mentaliti masyarakat kita masih ditahap rendah untuk memahami bahawa membuang sampah haruslah di tong sampah. Itu yang kita ajar anak-anak kita. Di rumah sudah pasti anak kita tidak mencampakkan sampah di ruang tamu...sudah pasti dia akan membuangnya ke dalam tong sampah....sikap ini sudah pasti dipraktikkan dimana jua dia berada. Di mana silapnya....anak aku juga kadang-kadang ingin membuang sampah merata-rata ...itu pun bila kedudukan tong sampah agak jauh tetapi aku akan berusaha agar sampah itu tidak dibiarkan bersepah-sepah. Akhirnya beg tangan aku le menjadi tempat transit sampah sebelum berjumpa dengan tong sampah.... Berbeza dengan satu tempat yang aku kunjung semasa percutian baru-baru ini.. Wisel akan ditiup setiap kali pengunjung tempat awam itu melakukan kesalahan....prewiiiit....prewiittt....Aku ajak anak aku duduk bersama...jom kita main game nak....game apa mama?..Kita teka apa kesalahan yang dilakukan setiap kali wisel berbunyi...anak aku senyum....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails