Pages

Thursday, November 3, 2011

Karipap Makcik Sedappp!

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......
Sebaik-baiknya kekayaan adalah kaya jiwa.

Sebaik-baiknya bekalan adalah takwa.
Sejahat-jahatnya buta adalah buta hatinya.
Seburuk-buruknya kesalahan adalah dusta.
Sejahat-jahatnya makanan adalah harta anak yatim.
Seburuk-buruknya usaha adalah mengusahakan riba.
Barangsiapa suka memaafkan, maka Allah pun suka memaafkannya.
Dan barangsiapa suka mengampuni orang, maka Allah pun mengampuninya.
(Al-Hadits)
Karipap makcik gerai tepi pondok guard itu sedap betul. Tepungnya rangup dan intinya amat lazat.
Anak-anak aku sudah ketagih karipap makcik. Naluri keibuan aku tercabar....tak boleh jadi ni...cikgu kaunseling kene belajar buat karipap....tak jadi sesedap karipap makcik pun tak pe...sekurang-kurangnya fokus anak-anak pada karipap makcik akan beralih arah pada karipap aku.
Bermula le episod membuat karipap...dari mengadun tepung sampai lenguh tangan...sehingga mencipta inti kentang+keledek yang enak....lebih best daripada inti makcik...Ek eleh...dengan makcik pun nak bertanding.....hehehehehe.

Semasa proses membuat....aku rasa ia seperti berhadapan dengan seorang remaja....
Prof Dr.Abdul Hamid Mahmood,memberi panduan cara-cara   berkomunikasi antara guru/ibu dan anak remaja.
1.Mempunyai sifat penyabar seperti sabarnya aku menguli adunan karipap sehingga gebu.
2. Mempunyai sifat penyayang seperti sayangnya aku semasa membentuk karipap. Sifat ini dapat melahirkan kemesraan.
3.Pandai menghargai dan memuji seperti aku memuji diri sendiri apabila inti aku rasa sangat sedap....heheheh perasan! 
4. Penghargaan dan pujian yang diberikan hendaklah ikhlas dan jujur. Situasinya bila karipap aku siap digoreng....anak-anak akan memberi pujian....aku tau bila pujian betul dan bila pujian ambil hati.
5.Sentiasa bersikap positif dan bercakap tentang perkara yang baik dan benar. Walupun aku lihat rupa karipap aku buruk tapi aku sentiasa sedapkan hati dengan mengatakan rasanya pasti lazat... isshh..perasan lagi
6.Elakkan daripada bersikap angkuh atau suka melemparkan kritik yang tidak beralasan. Sedap la sayang..puji suami..tapi makan satu pun tak abis...jangan cepat rasa bangga diri....buat-buat le merendah diri...
7.Sentiasa mewujudkan dan mengekalkan hubungan mata semasa bercakap atau berkomunikasi. Ye la...hubungan mata antara aku dengan karipap juga penting....semasa mengisi inti kene teliti jangan ada bendasing masuk...semasa mengelim tepi harusnya dilakukan dengan cermat.
8.Sentiasa mengulang isi-isi penting- proses penting semasa membuat karipap harus diulang dengan kaedah sama untuk hasil yang wallahhh.....
Jom makan karipap......
Maafkan hasil karipap aku yang tidak seberapa tapi tolong la caya....rasanya lebih sedap daripada karipap makcik.....Yahuuu....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails