Pages

Friday, November 4, 2011

Balik Kampung....Sila Kemas Beg Anda....

Assalamualaikum, salam sayang anak-anak dan teman-teman............
Setiap hari kita adalah insan yang berbeza. Semalam kanak-kanak. Hari ini remaja. Dan esok, hari tua. Semuanya menjadikan kita dan masa sungguh bermakna…Balik kampung.....oooooo.....balik kampung...Jangan jeles ye....


Bagi orang yang tiada kampung tentu teringin merasa keseronokan perjalanan jauh menuju ke kampung halaman......Insya Allah.....lusa kita akan merayakan Hari Raya Qurban. Cuti cuma 3 hari tidak menghalang kami untuk pulang ke kampung.....Sudah tentu giliran beraya di rumah ibuku di Taman Guru. Perkara paling malas nak buat ialah mengemas bag.....huhuhuhu....Haippp.....cikgu kaunseling mana boleh malas......tapi hari ini memang malas..so nak minta tolong anak-anak mengemas bag pakaian masing-masing.......Check list telah siap aku buatkan, mereka cuma ambil pakaian dan masukkan dalam bag.....Berjaya tak agak-agaknya......Lepas aku siapkan tugasan masak-masak di dapur......aku tak sabar nak lihat bag-bag anak-anakku...
  Nak share  kaedah didikan untuk menghasilkan anak yang kreatif :-

1.Latih diri ibu dan ayah  sifat berdikari dan sifat rajin semasa ibu mengandung.
2.Latihkan diri ayah dan ibu untuk mengamalkan segala perintah Allah dan menjauhi larangan Allah.
3.Seawal usia anak dua tahun, latih sifat rajin, pengurusan masa, tanggung jawab dengan melatih mereka membasuh pinggan, mengemas cadar, menyapu sampah, membuang sampah serta kerja-kerja rumah lain.
4.Pada usia 2 – 3 tahun, anak perlu dilatih untuk mengikut solat setiap kali ibu bapa solat.
5.Pada usia 5 atau 6 tahun, anak kecil ini sepatutnya sudah mampu membasuh pinggan, mengemas bilik, melipat selimut, menyapu sampah, menyidai baju (guna kerusi plastik kalau tak cukup tinggi) melipat baju, membantu ibu memasak di dapur, menguruskan adik, mengemas rumah, membasuh kasut sendiri dan kerja-kerja rumah lainnya.
6.Berikan anak-anak tanggung jawab untuk diuruskan seperti anak sulung melakukan tugas ini, anak kedua melakukan tugas itu dan seterusnya. Mencuci kereta mungkin boleh disuruh kepada anak yang lebih besar dengan dibantu anak yang lebih kecil.
7.Apabila anak berusia 7 – 10 tahun, berikan tanggung jawab yang lebih mencabar seperti memasak nasi . Anak-anak pada usia ini perlu dikerah sentiasa membantu ibu memasak di dapur mungkin untuk membantu mengacau gulai atau membantu menumis. Anak lelaki atau perempuan tidak boleh dikecualikan.
8.Latihkan pertukangan bagi anak lelaki pada usia menjelang 10 tahun. Latihan yang baik ialah membuat pistol mainan dari kayu. Gunakan getah dan kertas sebagai pelurunya. Latih anak untuk membunuh cicak di rumah menggunakan pistol atau senapang buatan sendiri ini. 
 9.Bagi perempuan pada usia yang sama ini, berikan tanggungjawab memasak yang lebih mencabar. Membersihkan ikan, udang, sotong, ayam dan daging sudah sepatutnya dikuasai pada usia ini.
10.Apabila perlu menggunakan rotan, gunakanlah dengan baik dan konsisten.
11.Menjelang usia sekitar 12 tahun, tugas memasak sudah sepatutnya dikuasai oleh anak-anak. Membuat kuih mudah seperti jemput-jemput pisang atau pancake sepatutnya juga sudah dikuasai. Anak lelaki tidak terkecuali.
12.Teruskan didikan begini sehingga usia 15 tahun. Insya Allah selepas usia ini anak ini akan terus mantap dengan didikan yang telah diusahakan.
13.Menghabiskan masa yang lama menonton TV tidak mengembangkan jiwa kreatif malahan mengembangkan sifat negatif terutama sekali apabila anak-anak gemar menonton cerita kartun. Bermain komputer game juga tidak banyak membantu mengembangkan sikap kreatif.
14.Latih anak menyudahkan setiap perkara yang dilakukan dan bukan dengan memberhentikan ditengah jalan. Kalau pinggan yang perlu dibasuh banyak latih mereka menyudahkan kerja dan bukan menyuruh berhenti ditengah-tengah kerana kasihan.
15.Elakkan memanjakan anak. Ololololo......bucyuk mama.....ok siapkan mengemas bag kamu......mama sayang kamu tapi oppss sorry mama tak mau tolong.....hehehehehe....
Masa utk check adakah penyediaan bag balik kampung menepati piawai...........
Boleh la....walaupun aku terpaksa menyusun semula agar lebih kemas......Jom balik kampung.......


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails