Pages

Friday, March 2, 2012

7 Tabiat Orang Berjaya....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman......Tanda-tanda orang bijaksana ialah hatinya selalu berniat suci, lidahnya selalu basah dengan zikrullah, matanya menangis kerana penyesalan terhadap dosa, sabar terhadap perkara yang dihadapi dan mengutamakan akhirat berbanding dunia.
Minggu ni cikgu kaunseling busy....banyak sungguh kerja...hari Sabtu ada Majlis Anugerah Cemerlang + Mesyuarat Agung PIBG + Pelancaran Kutipan Dana Dewan Terbuka..so aku ditugaskan mengundang beratus-ratus parents yang anaknya mendapat anugerah cemerlang....pas tu mencatat minit mesyuarat semasa majlis berlangsung.....mengumpul bahan utk video bagi dewan terbuka....Ni baru aje balik dari umah guru data....dok bincang pasal acara perasmian esok.....Thanks le milo kaww...tadi....Bila dah byk sangat hendak buat....aku suka baca buku yang akan buat aku lebih bersemangat.....ala bukan baca sampai habis pun.....suka lompat-lompat page....
Motivasi kejayaan - Tujuh Tabiat Orang Yang Berjaya
 by Stephen Covey

1.Pro-aktif
Bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara dan bukannya menuding jadi kepada orang lain atau persekitaran yang menimbulkan halangan dan masalah.
2.Mula dengan wawasan di dalam minda
Bina wawasan berdasarkan prinsip "utara-benar". Cipta satu pernyataan misi hidup kita dan bayangkan kesudahan misi  itu. Minda kita perlu membayangkan kejayaan pencapaian misi tadi untuk merangsang diri kita melakukan langkah-langkah yang sesuai ke arahnya.
3.Utamakan yang utama
Dalam usaha mencapai sasaran jangka panjang, keluarkan kerja-kerja yang bersifat segera tetapi tidak penting untuk mencapai sasaran anda. Bahagikan tugas dan rancangan dengan sebaiknya agar anda tidak perlu memperincikan semua perkara.
4. Fikirkan Menang-Menang- Win-win
Apabila menghadapi kebuntuan terutamanya apabila pertembungan kepentingan dengan orang lain, fikirkan penyelesaian yang memberi manfaat kepada setiap pihak. Dengan itu, keberhasilan penyelesaian itu akan mudah dicapai.
5. Dengar dahulu sebelum berkata
Sebelum kita meminta orang lain mendengar permintaan atau nasihat kita, dengar terlebih dahulu check dulu latarbelakang mereka. Apabila latarbelakang mereka sudah diketahui , kita dapat memikirkan satu penyelesaian yang memudahkan untuk mereka menerimanya.
6. Sepadukan usaha
Amalkan kerja dalam kumpulan. Jika hal ini menjadi tabiat, pencapaian kita akan menjadi berganda kerana faktor kekuatan kumpulan mengatasi kekuatan individu.
7. Tajamkan pedang
Dari masa ke semasa, amalkan peningkatan diri supaya kadar produktiviti dapat ditingkatkan selaras dengan perubahan masa.
Huuhhh....lega sikit....ni dapat makan BIG Mac+ fries+Orange juice= tersangat le leganya.....semoga majlis esok berjalan lancar.....dan ada rezeki masa acara cabutan bertuah.....hehehehe..

2 comments:

  1. ӏ know this web pagе giѵes qualitу dependеnt contеnt and extra data, iѕ theге
    anу other site which presents these stuff
    in qualіty?

    My page ... HοmePаge **

    ReplyDelete
  2. Thiѕ articlе ωіll help the internet visitors foг building up neω blog or even
    а blog from staгt to еnd.

    Haѵe a look at my ωeb-sіte: MintedPoker Bonus

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails