Pages

Thursday, April 19, 2012

Sup Ketam Special !

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.....Kesihatan yang baik bermula dari senyuman dan pemikiran yang ceria....betul tak? Badan aku masih belum pulih sepenuhnya....so atas cadangan dan bacaan...orang kata sup ketam bagus untuk memulihkan badan. So, aku pun teringin le nak try..kalau gi makan seafood....selalu order chilly crab / black pepper crab.....so hari ni nak try wat sup....
Nak share resepi....segan rasanya dgn topchef/masterchef....aku masak tak ada sukatan tetap sebab tu anak selalu komplen....mama masak yg dulu rasa lagi sedap....tapi ni le resepi yg aku gunakan untuk buat sup buat orang sakit...aku le tu....

Sup Ketam
Bawang putih+halia+lada putih (aku suruh anak teruna aku tumbuk)
Bawang besar- aku hiris sendiri
Carrot + celery - pun orang sakit hiris
Ketam - hubby tolong bersihkan sebab masih hidup lagi...

Cara..(huhuhu macam le pandai ngat masak)
Tumis carrot + celery hingga agak layu. Masukkan bahan tumbuk.Masukkan ketam.
Aku tambah bunga kubis.Campur air...tak yah banyak ngat.....Bubuh garam + perisa. Last tabur daun sup + cili padi + perah jus lemon....Walaaaa.....siap...Jom makan.....aku tengok orang yang sihat hirup sup beriaaaa sangat....Sapa sakit ni sebenarnya....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget