Pages

Sunday, April 1, 2012

Kem Motivasi UPSR- Lauk Sedap

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman...........hai jumpa lagi kita kat skool ye.....maklum le cikgu kene berkampung bersama-sama murid-murid selama 3 hari minggu ni...so pagi petang malam ada aje muka kekawan. Best juga dapat le berbual-bual dan bertukar-tukar gosip ......ehhh....tak.....cerita a.k.a perbincangan ilmiah la. Ramai ibu ayah yang menyatakan perasaan risau mereka tentang anak-anak....makan ke tidak anak aku ni.........lauk best ke tak......cukup ke tidak lauknya......Adusss.....banyak nya soalan.....sebenarnya bagus tau ada mak yang prihatin macam ni tapi puan....bagi le peluang anak-anak rasa susah sikit kat kem.....bukan kita nak dera tapi nak suruh mereka muhasabah diri dan lebih bersyukur tentang nikmat yang mereka ada.
Bila tiba time makan aku lihat peserta dah tak sabar nak makan....lapar la tu kan...kat sini kene beratur la ye...kalau kat rumah mak hidang...best je kan.Tengok tu lauknya siap dicedok oleh guru-guru lagi.Seronok betul aku tengok budak-budak ni makan......puan tak payah risau. Ada yang berselera sampai 3 ketul ayam habis.....lauk ayam puan.....yummy.....Ada juga yang tak de selera nak makan.Ye le ingat kat mak dia....

Puan boleh tengok lauk mereka......ada buah, ayam masak kicap......menu ni aku pun suka.....Masa ni aku boleh nampak siapa yang betul-betul mendengar arahan kem komandan mengenai ketepatan masa.......Oleh itu mereka makan tanpa ada yang berbual....khusyuk menikmati juadah. Namun ada juga yang didenda kerana melanggar peraturan..Haa...kan cikgu dah ingatkan.....
Sudah kenyang jangan lupa basuh pinggan sendiri tau.......peserta yang dah biasa mencuci pinggan .....aku lihat spontan mencari span dan sabun......Ni yang tak tahannya....ada yang terkial-kial nak basuh pinggan......Tak biasa ye........Bibik yang basuh kat rumah pinggan awak....Tu la....bila mak suruh basuh pinggan tak mau......kan dah susah sekarang sebab tak biasa.



Bila sudah selesai makan.......aku terdengar satu suara.....cikgu saya nak tambah nasi dan lauk boleh? Aku renung wajahnya.....eh....rasanya budak ni dah tambah 3 kali........Bila tengok saiz badan.....lagipun lauk ada lebih lagi.......Aku pun senyum......makan la .........jangan sampai tertidur masa ceramah nanti....sudah....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget