Pages

Saturday, April 14, 2012

Aku, Nyamuk dan Demam Denggi....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman...badan rasa sangat lemah....mungkin penat kot...ye la...banyak buat kerja....anak plak demam...Asyik nak baring aje....Hari Jumaat masa sambutan Maulidur Rasul....badan dan kepala sangat sakit. Mungkin tersalah minum teh o kot semalam. Kak Amnah pon tolong urutkan....bila dia urut je sakit sungguh badan...Aku cuma terbaring tanpa membantu apa-apa pun hari tu. Badan mula panas...aku ke klinik untuk ambil ubat....Sabtu /Ahad hanya terbaring lesu....kepala sakit berdenyut-denyut...Bintik-bintik merah yang keluar di tangan menyebabkan hubby membawa aku ke emergency ward...mungkin denggi kot...semalam ada Jabatan Kesihatan fogging kat rumah kita.Ni le moment yg paling aku takut....takut wooo....cucuk-cucuk ambil darah....sakit doc....buat pelan-pelan.
aku tak suka rasa jarum panjang dok dalam tangan aku...
Masuk wad ye puan....platelet sudah turun...Aku disahkan kene demam denggi....dulu masa kawan2 cerita aku selalu imagine camna rasa....jadi yang belum pernah kene baik toksah nak imagine yek.Bila dah sakit demam denggi ni....doc kata tak de ubat cuma minum banyak air...banyak tu maknanya memang la sangat banyak sebab doc akan pantau berapa liquid yg in dan out.Selain air masak, hubby aku juga sediakan air kelapa/ 100plus berbotol-botol/guava juice....seme yg disuggest oleh kwan, aku teguk aje....
Bintik-bintik merah kat tangan ni tanda denggi ye...so klau demam cepat le gi jumpa doc
Dah le badan sakit, hari-hari mau ambil darah ye doc...Doc plak ada macam-macam....ada yg expert gile ambil darah...ada yg terkial-kial tak jumpa urat....10x cucuk pun tak dapat ambil darah...habis berlubang-lubang lengan aku....biasanya masa ambil darah masa paling aku gerun...so tak sempat nak snap pic....pic kat bawah ni aku pinjam aje kat google...tenkiu ye...mungkin masa amik darah aku dah pengsan dulu....
Kene amik darah banyak kali.....sakit.....
Duk la aku seminggu di wad...dan minum berbotol-botol air adalah rutin hidup aku. Terima kasih kepada hubby yang naik turun tingkat atas sebab anak perempuan aku pun masuk wad juga. Terima kasih juga buat adik beradik /kekawan yang begitu ambil berat....Alhamdulillah dan terima kasih Allah mengurniakan sakit untuk membuat aku lebih bermuhasabah diri......mungkin aku ada terlalai seketika.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails