Pages

Thursday, August 4, 2011

# 4 Terima kasih Juadah Tadi

Assalamualaikum
Salam sayang anak-anak dan teman-teman,kita di bulan suci penuh barakah. Ambillah peluang untuk lebih mendekatkan diri pada-Nya. Menjauhi keburukan dan memperbanyak ibadah pada-Nya.
Assalamualikuuuuuummm......cikgu....oww....cikgu....suara comel seorang budak kedengaran. Ditangannya ada sebuah pinggan yang bertutup kemas. Mak ....bagi kat cikgu. Alhamdulillah ....rezeki. Tidak berapa lama kemudian ada pula kawan hantar sebekas tempoyak. Wah....best!!!best!!!Timaksih ye.


tmaksih pic ni....antik...mak aku ada sejak
aku kecik lagi...hantar lauk senang sikit...tak tumpah
Tradisi bertukar-tukar juadah ni dah lama diamalkan. Aku ingat lagi masa kecil, kami adik beradik bergilir-gilir menghantar juadah kat rumah jiran. Mak kata bukan dia tak mau pergi hantar, nanti lama pulak bertanya khabar....alamat tak makan le kami berbuka. Bila dah menghantar, ada seperkara lagi kena tunggu. Pinggan pyrex mak. Ada rumah yang dapat terus pinggan, ada rumah yang nak hantar kemudian. Yang leceh bila kita kena tunggu makcik tu basuh pinggan kemudian nak letak lauk balasan. Duduk la main-main dulu depan pagar. Biasanya adik-adik lelaki aku akan terlebih rajin menghantar juadah ke rumah jiran yang ada anak dara cun. Kadangkala kalau hari Allah murahkan rezeki, 4-5 orang jiran yang memberi juadah buat berbuka puasa. Kira campur lauk emak, penuh la meja makan kat rumah. Bila azan berkumandang, tak sabar nak merasa lauk/kuih jiran sambil mulut menceritakan situasi semasa menghantar tadi.
Sekarang situasi agak berbeza sedikit, mungkin masyarakat sudah semakin sibuk. Tak sempat nak memasak. Di taman perumahan aku, masih ada jiran yang sudi menghulurkan rezeki tetapi tidak semeriah dulu. Ada dua bekas jiran kat dapur.....nanti la esok
insyaallah akan aku balas dengan juadah untuk berbuka....

2 comments:

  1. assalamualaikum ..
    murah rezki haizam..
    moga berterusan rezki kita tuh..
    tpi nak membalasnya tu..xpe masak simple2 je..masak yg mudah2..

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Sal.....alhamdulillah....hehehe betul la ...masa nak membalas tu pening juga nak fikir apa nak masak......

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget