Pages

Tuesday, June 28, 2011

Wad ICU - Boleh Sembuh?

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.......whooooshhhhhh......nak buang habuk kat sini.....lamanya tak menulis....tapi apa kan daya......
Secara tetiba ada virus baru menyerang.....cikgu kaunseling menerima timbunan borang rujukan murid yang bermasalah dalam aspek tanggungjawab diri terhadap kerja rumah yang diberi. Tak siap?
Berbagai usaha dah cikgu-cikgu lakukan
 untuk murid lebih bertanggungjawab
Alasan yang diberi  menggunakan ayat yang sangat power....kalau sekali dua mungkin cikgu-cikgu boleh terima tapi kalau dah banyak kali......cikgu-cikgu rasa diri tidak dihargai.....Makan jajan cikades banyak sangat kah? Kalau penat, kawan yang lain penat juga. Kalau tak cukup masa, kawan lain pun ada 24 jam yang sama. Kalau tak faham, kawan lain yang tak faham berusaha gigih. Dalam class diwujudkan meja bersebelahan dengan meja guru.....ni dipanggil wad ICU. Kalau ada murid yang selalu tidak siap kerja rumah, di sini la dia duduk sehingga dia berubah dan cikgu pun boleh memantaunya supaya tidak membuang masa semasa dalam class. Bila sudah pulih, murid ini akan kembali ke meja asal.....murid lain yang "sakit"pula duduk di meja ICU ini. Suatu hari aku lalu di sebuah class, ada seorang murid yang selalu sangat tidak siap kerja rumah berada dalam class ini. Semasa aku lalu aku lihat wad ICU class itu kosong. Wah! bagus....mungkin murid ini sudah berubah sikap ke arah lebih bertanggung jawab. Sampai di blok bilik kaunseling, aku disapa oleh murid ini.....cikgu....canteek tudung.....pujinya sambil tersenyum. Aku senyum balik. Kami berjalan beriring sambil berbual-bual sehingga ke classnya....dia masuk dan terus ke arah meja.......wad ICU......la...belum pulih lagi rupanya.
Mungkin sesi ulangan perlu untuk murid ini......cikgu kaunseling perlu berusaha lagi....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget