Pages

Thursday, June 2, 2011

Saya Takut......

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.....Orang yang berani tidak akan membabi-buta terjun ke dalam jurang, melainkan turun dengan perlahan-lahan dan dengan mata yang terbuka setelah mengukur dalamnya -Stahl P.J
Semua orang pernah merasa takut....aku juga....untuk memulakan sesuatu adalah moment yang paling menakutkan aku...tapi kalau dah mula hati tidak takut lagi.
Takuuuuuuuuutnya....
Asal Usul Takut
Takut adalah tindakan otak disebabkan  kita ada nilai standard atau keyakinan yang harus dipenuhi. Sekiranya tidak dipenuhi kita akan merasa gagal. Ini terhasil dari pergaulan kita dengan keluarga, teman, dan pekerjaan. Kita harus memenuhi tuntutan mereka dan tanggungjawab ini membuat kita bimbang apabila kita gagal memenuhinya.
Takut semulajadi ialah  takut yang timbul oleh naluri kita sebagai makhluk bernyawa. Misalnya ketika kita menyeberang jalan, kita akan tengok kiri tengok kanan untuk memastikan kita tidak dilanggar. 
Jenis  takut yang kedua adalah takut yang berdasarkan perkara yang bukan kenyataan. Takut yang ini menyebabkan kebimbangan, kecemasan dan stress padahal semuanya hanyalah anggapan semata-mata. Contohnya seseorang yang takut bercakap di depan khalayak beranggapan bahawa orang-orang akan mengatanya padahal belum tentu hal itu terjadi.

Mengatasi Rasa Takut
1. Ubah fokus anda
2. Selalu berkomunikasi dengan diri sendiri.
3. Berlatih untuk berhenti berfikir tentang perkara yang belum tentu akan berlaku.



Aku pun sedang takut sekarang......dapat tak aku siapkan kerja-kerja yang perlu dihantar esok. Aduhhhh.....badan dah penat......jam sudah lewat.....semua kena siap esok pagi tanpa ada alasan.......tiba-tiba tangan keramat memegang bahuku......buat perlahan-lahan nanti mesti siap......Alhamdulillah.....aku tidak takut lagi.......





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails