Pages

Tuesday, August 31, 2010

MEDEKA....MERDEKA...MERDEKA

jalur gemilang Pictures, Images and Photos



Salam sayang teman-teman dan anak-anak.....
MERDEKA! MERDEKA!MERDEKA!
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 53....
persoalannya sudah merdekakah kita?

SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN PERINGKAT SEKOLAH.

Sambutan di adakan di dataran kejat dirasmikan oleh Tn Guru Besar dengan memotong riben Satu Malaysia. Laungan merdeka dan nyanyian lagu patriotik menyemarak lagi suasana sambutan Hari Kemerdekaan.



Murid-murid menyanyikan lagu patriotik sambil mengibarkan Jalur Gemilang.



Bila tiba Hari Kebangsaan teringat masa kecil-kecil dahulu. Sambutan dahulu kurang meriah berbanding sekarang. Mungkin kesedaran rakyat untuk mengibarkan bendera agak kurang. Aku masih ingat lagi semasa sambutan Hari Kebangsaan, aku begitu teruja untuk menyaksikan perarakan sempena sambutan tersebut. Berwarna-warni, perbarisan yang melibatkan ramai orang yang memakai pakaian seragam yang cantik.Pertunjukan udara yang membuat leher aku sakit kerana terlalu asyik mendongak. Barisan kereta kebal yang membuat aku memasang angan-angan untuk memandunya. Bila lagu Negaraku berkumandang...aku akan buka mulut besar-besar untuk menyanyi...biar semua orang dengar suara aku...walaupun tidak lah sedap mana. Kadang-kadang rasa macam nak raya pulak. Aku tanya ayahku....mengapa Hari Kebangsaan kita tak buat macam Hari Raya. Semua kaum menyediakan juadah masing-masing dan bolehlah kita menyambut Hari Kemerdekaan dengan beraya dari rumah ke rumah sambil mengibarkan bendera.Kawan-kawan semua sudah bersedia untuk berarak dengan basikal di kawasan perumahan dengan mengibarkan bendera. Aku juga membuat persiapan...mengadap emak untuk minta duit beli bendera. Bendera yang ada hanyalah berharga 30sen....dibuat daripada plastik dan dalam batangnya ada gula-gula berwarna-warni... Apapun semangat patriotik telah berjaya kita semaikan dalam generasi baru.....buktinya....Jalur Gemilang berkibar di merata-rata tempat.SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN
DARIPADA SEMUA WARGA SK SRI SKUDAI...


Imanmysara














No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails