Pages

Tuesday, August 10, 2010

RAMADAN~ BULAN KEBERKATAN

ramadan mubarak Pictures, Images and Photos



Ramadhan 1431 H Pictures, Images and Photos
Salam sayang teman....Selamat Menyambut Bulan Ramadan....bulan yang kita semua rindui....
Saya berdoa kehadrat Illahi agar kita semua dapat mengambil peluang sepenuhnya dalam bulan
ini untuk memperbanyakkan amal ibadat dan membaiki hati.
Sempena bulan barakah ini, ingin saya memohon maaf sekiranya saya pernah melukakan hati teman-teman sehingga menitis air mata, apabila ada yang mengguris hati saya dan saya sedih, saya lupa saya pernah menyebabkan orang lain rasa begitu, maaf juga saya tidak berfikir panjang dan menyampaikan cerita yang menyebabkan orang salah faham dan hubungan insan lain terganggu, maaf juga kalau saya pernah mementingkan diri sendiri tanpa memikir insan lain...Kita hanya manusia biasa...yg tidak pernah lepas dari melakukan kesalahan. Maaf di atas kekhilafan diri ini...


  • UNTUK DIKONGSI BERSAMA
      Kelebihan Ramadan
    • Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
      Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
  • Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :


    1. (Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan



      (Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)


RAmadan Pictures, Images and Photos




Fadhilat Ramadhan





Hadith 1

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".
Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."
Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."
Salam Ramadan...
Imanmysara

1 comment:

  1. Bagi anak-anak yg baru belajar berpuasa, bimbingan ibubapa amat diperlukan...Semoga dirahmati Allah dalam bulan yg mulia ini..Jangan pening-pening fikir menu berbuka...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails