Pages

Thursday, August 5, 2010

WARNA.....OH...WARNA...2

Salam sayang semua.. Salam pagi Jumaat...terutama teman-teman yg berskala hijau & tak lupa buat Ana B....terimakasih kerana masih sudi bersama saya..


Untuk dikongsi bersama....
KUNING + BIRU = HIJAU

Bukti yang menunjukkan keadilan ALLAH yang menjadikan alam ini dengan penuh keadilan. Tumbuh-tumbuhan dicipta dengan warna kehijau-hijauan. Tumbuh-tumbuhan pula memerlukan cahaya (KUNING) dan air (BIRU) untuk hidup.....

Warna hijau juga dianggap sebagai warna tradisi untuk agama Islam, disebabkan perkaitannya dengan alam semula jadi. Nabi Muhammad disebut dengan pasti dalam hadis sebagai berkata bahawa "air dan tumbuhan-tumbuhan hijau" merupakan benda sejagat yang baik. Selain itu, dalam Surah Al-Insan di dalam Al-Quran, pengikut-pengikut Allah di Jannah memakai sutera hijau yang bagus sekali.

Perasaan iri hati pula teman-teman sering dikaitkan secara tradisi dengan warna hijau.

LAGI INFO YANG INGIN DIKONGSI BERSAMA:-

  • Kajian telah mendapati bahawa warna hijau dapat meningkatkan kebolehan membaca.Pelajar hanya perlu meletakkan sehelai kertas surih berwarna hijau di atas bahan bacaan dan didapati ia boleh meningkatkan kelajuan membaca.

  • Pada abad ke 15, warna hijau dikaitkan dengan kesuburan dan ia adalah warna kegemaran bagi pakaian pengantin pada masa itu.

  • Warna hijau juga digunakan dalam dekorasi rumah untuk mencipta mood tenang. Sebagai contohnya bilik menunggu banyak menggunakan rona hijau dalam hiasannya untuk memastikan tetamu lebih relaks.

  • Hijau telah dikenalpasti sebagai warna yang dapat mengurangkan tekanan /stress dan juga warna yang dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan.Bagi yang bekerja dalam persekitaran hijau, didapati kurang mengalami masalah sakit perut.
Atas permintaan kalian ini adalah personaliti skala HIJAU.....

1. Akan sentiasa berdasarkan teori.
2. Selalu ingin tahu
3. Agak kompleks
4. Suka pada falsafah
5. Orang yang panjang akal
6. Selalu tenang
7. Sabar
8. Berpengetahuan luas

Sampai jumpa lagi.
Imanmysara


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails