Pages

Saturday, August 7, 2010

~MEOW...MEOW....~

Salam sayang semua....harap hari ini lebih baik dari semalam.....Hari ini saya nak post apa ye....dalam fikiran ada banyak perkara yang ingin dikongsi...

Ok....ceritanya begini....Mama....mama....boleh la...kasihan dia mama....Aku buat-buat tak dengar permintaan anak-anak yang ingin memelihara kucing.Bukan aku tak sayang pada binatang yang bernama kucing tetapi sudah dapat ku bayang apa tugas-tugas yang menanti.....sediakan makanan,bersihkan najis-najis....nak mandikan kalau bulunya kotor, nak cari orang tolong bagi makan kalau balik kampung. Hisssshhhh....banyak perkara kena buat tu... Sudah beratus kali aku dengar permintaan anak-anak....tak kira di mana.....direstoran, ditepi jalan, di sekolah....kalau nampak aje kucing jalanan....perkara yang pertama disebut ialah boleh la mama kita bawa balik kucing ni...Aku masih tetap dengan pendirian.Kepalaku geleng-geleng tanda tidak setuju. Sebenarnya, semasa kecil aku amat sayang binatang bernama kucing ini. Rekod terbanyak kucing yang pernah aku pelihara ialah 24 ekor.Berbagai-bagai nama, warna dan karektor kucing yang aku ada.Bermain bersama kucing membuat hati aku gembira sekali. Dapat mengusap bulunya yang lembut juga dapat membuat hati lega.
Bila sudah sayang.....perkara yang amat sedih ialah apabila kucing aku mati...kena langgar kereta, tersepit pintu, kena hempap dengan batu, lemas semasa orang sedang fogging, diserang penyakit dan banyak la penyebab kematian yang membuat aku menangis berhari-hari meratapi kematian kucing tersayang. Kucing yang paling aku ingat ialah hadiah daripada orang tersayang....hadiah yang tidak perlu dibungkus.......anak kucing itu hanya diletakkan dalam pocket jacket dan terus dihulurkan kepadaku...(mestila dia kutip kat tepi jalan).Kucing comel diberi nama Baby.....sangat comel dan pandai. Dia amat faham apa yang aku katakan padanya...dia akan tunggu di pintu semasa aku pulang dari kerja...dia juga tahu tempat tidurnya ialah dihujung kakiku. Bila aku bertanya soalan...dia akan pandang seolah-olah faham apa yang aku katakan. Baby hilang begitu aje setelah dia melahirkan anak.....aku sibuk dengan anak-anak kucing baru....lalu aku terlupa padanya. Merajuk barangkali.....bila tiada lagi rutin aku bersamanya...dia tidak pulang...Suatu petang aku tunggu dia pulang...tetapi sampai malam tiada bayang Baby...Sejak dari hari itu aku tidak lagi bertemu dengan Baby....



SEKADAR GURAUAN.....


Funny Cats Pictures, Images and Photos


INGIN SAYA KONGSI BERSAMA
Teman-teman dan anak-anak...memelihara binatang sebenarnya banyak mendidik kita agar menjadi manusia yang lebih baik dan lebih penyayang.
1. Sewaktu anak-anak masih kecil, ibu dan ayah akan membelikan patung-patung binatang sebagai contohnya teddy bear dan anak-anak akan memeluk binatang mainan ini dan menjadikannya teman tidur.Saya percaya ada anak-anak gadis yang masih memeluk teman tidur comel ini.
2 Seterusnya bagi menenangkan hati agar tidak selalu gusar, ibu dan ayah bolehlah memilih haiwan peliharaan yang tidak merbahaya seperti arnab, ikan, burung, hamster, kucing dan kura-kura.
3. Setelah mencapai usia 5-6 tahun, anak-anak akan mula menyayangi, memeluk, gembira bersama dengan binatang peliharaan. Dia sudah mula sedih apabila haiwan kesayangan mati.
4. Jangan lupa membantu ibu & ayah menguruskan haiwan seperti memberi makan, membersihkan kandang dan memandikannya. Itu menjadikan kita lebih bertanggungjawab.
5. Ibu dan ayah pula bolehlah membeli bahan-bahan bacaan cara-cara memelihara binatang, mencari bahan bacaan melalui internet dan mengajak anak-anak ke pet shop semasa membeli makanan dan tidak lupa juga ikut sama ke klinik haiwan.
Selain manfaat dari sudut psikologi pula, anak-anak dapat belajar tentang erti sebuah kehidupan daripada seekor binatang.'
Dengan memelihara binatang, diharap kita dapat-''
1. Mengajar anak-anak memberi kasih sayang kepada makhluk lain.'
2. Binatang juga berfungsi sebagai sumber ilmu pengetahuan bagi anak-anak.'
3.Binatang menjadi contoh yang baik bagi anak-anak. Contohnya apabila kucing menjilat bulu sesama sendiri....ini sudah cukup memberi pengajaran nilai kasih sayang antara satu sama lain.Banyak buku di pasaran yang menjadikan binatang sebagai contoh yang baik dan memberi nilai yang murni buat anak-anak.'

Jom kongsi cerita tentang haiwan kesayangan.....(shout box @comment)
Imanmysara

SEMANGAT BEGINI PERLU ADA




I believe in you, little buddy! Pictures, Images and Photos

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails