Pages

Friday, December 16, 2011

Winter di Beijing Part 1

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman...“Tak ada satupun di dunia yang dapat diperolehi tanpa azam yang kuat. Penguasaan setiap orang yang berjaya berasal dari keazaman yang kuat.” (Wang Yang Ming, pengajaran tradisional umum).
Hari yang ditunggu akhirnya tiba. Setelah bertungkus lumus aku bersama Kak Ana menguruskan akhirnya trip ini menjadi realiti. Ini adalah program pengantarabangsaan sekolah....sambil melawat sekolah di negara orang sekaligus bershopping...Hahahaha....sapa nak ikut melawat sekolah?....Tak berapa ramai yang angkat tangan tapi bila soalan sapa yang nak gi shopping...wahhh....ramai yang ingin turut serta...Ramai yang menyatakan hasrat ikut serta namun ada yang membatalkan disaat akhir atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan. Sebelum pegi...aku mengumpul banyak maklumat supaya dapat bersedia awal....Dari aspek pakaian (long john/socks/sweater etc) telah aku sediakan...ubat-ubat, lotion utk elak kulit kering, lotion muka, lip gloss...ye la akukan akan berdepan dengan suhu yang sejuk...

bekalan makanan cam nak pegi berkhemah......anak-anak jangan sedih ok
nanti mama belikan souveniers.....
Dari bacaan, aku dapati makanan di sana kurang menepati citarasa..oleh itu aku sediakan beberapa makanan segera......buat bekalan aku di sana nanti.....hehehehe...satu bag penuh tu....ni la bag kedua...bag pertama (kecil aje) adalah bag pakaian aku....Bertolak dari sekolah ke KL.....meninggalkan anak-anak bersama hubby.....take care tau.....

perbincangan ilmiah (cara-cara nak bershopping le tu )....hehehehhe....
Berjam dalam bas memberi peluang kami berbual dan tentu la tentang rasa hati yang tidak sabar-sabar untuk menjejakkan kaki ke bumi China...ada juga yang melelapkan mata....mungkin penat...Kami singgah di masjid KLIA untuk solat subuh......Perut sudah mula berbunyi.....namun urusan check in mengambil masa yang agak lama menyebabkan kami hanya sempat membeli sekeping sandwich......Cepat...cepat....tour guide kami memanggil.....last call rupanya.....apa lagi berlari-lari la cikgu-cikgu cam bebudak....comel betul....Masih boleh tersenyum dalam flight walaupun berlari macam nak gile tadi.......
senyum walaupun lapar dan penat.....
6 jam perjalanan....apa nak buat...aku bukan jenis tidur semasa travel.....duduk memerhatikan gelagat orang, melihat stewardess menjalankan tugas....siap compare lagi ngan tugas guru....tengok make-up mata mereka yang galak......Bagi mengisi perut...aku makan nasi ayam....kenyang-kenyang sebelum aku kena makan makanan cina selama 5 hari....
Alhamdulillah.....tiba juga aku ke bumi China
Akhirnya tidak sampai 6 jam perjalanan....alhamdulillah kami selamat mendarat di Tianjin....Suhu dimaklumkan 1C.....Lihat tu wajah Rose, Amy, Kak Ana dan Ruby.....sungguh teruja.....pengalaman kami akan bermula sebentar lagi......tak sabar.....Suhu sudah mula terasa sejuk......tapi dengan preparation awal....winter coat dapat memanaskan badan kami.....Ini adalah sebahagian daripada ahli group kami....Guru Besar dan GPK Hem kami pun turut serta dalam trip kali ini....
Semua dah tak sabarkan.......
Oleh kerana  perjalanan ke Beijing mengambil masa 2 jam, kami bersolat di airport....tiada bilik khas /surau disediakan....kami hanya bersolat di tepi kaki lima saja....Di sini juga bermula penggunaan toilet yang memerlukan kita membawa botol kosong kerana tiada paip air disediakan di dalam tandas. Wet tissue juga diperlukan ye.....
Kami mencari tempat ditepi kaki lima di airport untuk bersolat
Setelah disambut oleh tour guide dari China, Madam Peng....kami keluar dari airport untuk menuju ke bas.......mak aiii......baru tau sejuknya...aku menggigil kerana belum beli glove.....kabus sudah keluar dari mulut bila berbicara.....Pakaian tebal ini tidak banyak membantu....aku perlu pakai lagi 2-3 lapis.....Hidung dan telinga sudah mula terasa kebas........Mana bas....mana bas.....aku dah tak tahan sejuk........Masuk aje dalam bas.....aku siap peluk Kak Ana....sambil teringat pada hubby tersayang......Perjalanan selama 2 jam...menyaksikan keindahan ciptaan Allah.....salji baru turun semalam so ada la nampak di kiri kanan jalan......Sejuknyaa...macamana lagi 5 hari.........


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails