Pages

Thursday, July 21, 2011

Memasak Meningkatkan Motivasi?

Salam sayang anak-anak dan teman-teman........Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Keberkatan sesuatu makanan itu ialah dengan berwuduk sebelum dan selepas makan" (Riwayat Ahmad, Daud, Al-Tarmizi & Hakim).
Benarkah memasak itu boleh meningkatkan motivasi? Hanya orang tidak kenal putus asa sahaja akan berjaya memasak makanan sehingga ke tahap paling enak.

Antara masakan yang berjaya aku buat....
Cuba bayangkan sekiranya kita sedang membuat sebiji kek tapi kek itu tak jadi...tak naik gebu, keras dan bantat.....adusss... mesti kita frust gile...sampai nak nangis rasa bila mengenangkan kita dah keluarkan kos untuk beli bahan-bahan....bagi yang mudah putus asa....kek dibaling terus ke dinding....ok...tak nak buat lagi. 
Berhasil setelah berkali-kali cuba......
Bagi yang tidak putus asa...motivasi diri akan makin meningkat.....cubaan untuk membuat kek kali kedua akan dibuat...Kalaulah jadi elok...naiknya cantik....sure rasa puas hati yang amat sangat....Senyum-senyum....lebih-lebih lagi bila orang puji sedap, pegang-pegang...nak makan pun sayang....Hebat juga aku memasak ......maka motivasi menggerakkan diri untuk mencuba menu lain pula. 
Memasak meningkatkan motivasi aku....
 Aku pun awalnya bukan pandai memasak pun. Sekarang pun masih belajar.Masih ingat saat awal perkahwinan, ingin menyediakan sarapan buat suami tersayang....aku pun bersemangat menggoreng mee...tapi tak jadi...pelik rasa...(tak sedap la senang cerita). Bila suami tak habis makan dan memberi komen seperti juri Top Chef...aku sangat berkecil hati lalu menangis. Takpa abang tak nak makan....saya bagi kucing aje...Aku terus mencurah mee ke dalam pinggan kucing. Raungan aku bertambah kuat bila kucing cuma cium bau lalu lari keluar rumah......Aiyaaaaaaaa!!!!
Tips yang ingin dikongsikan semasa di dapur
1. Berwuduk sebelum mula memasak.
2. Pastikan kepala ditutup dan pakai pakaian yang sopan.
3.Banyakkan berselawat ke atas Rasulullah ketika melakukan aktiviti memasak seperti membasuh ikan/ayam
4. Cuci bahan mentah dengan air mengalir,seeloknya bilas 3 kali dan berselawat.
5.Elakkan masak seafood bersama ayam di dalam satu menu.
6. Lakukan kerja-kerja dengan tangan kanan.
7.Tutup  makanan apabila sudah dimasak.
8. Masak makanan berkuah lebih elok.
9. Hidang makanan apabila orang sedia untuk makan.
Adios....nak pergi wat spaghetti bolognese.....harap la menjadi.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails