Pages

Tuesday, July 17, 2012

Mak...Ayah ...Kita jumpa lagi!

Assalamualaikum.Salam sayang anak-anak dan teman-teman..Jom le dengar lagi cerita cikgu kaunseling. Errrm ...hari ini ada lagi satu program konferens ibubapa....tapi kali ini bersama dengan ibubapa murid Halus... (Harapan Lulus). Ala..dah banyak kali tukar gelaran.....dulu Takplus (tak pernah lulus)/Galus (jap gagal jap lulus).Sekarang  tak mahu ibubapa dan murid-murid ni kecik hati tukar pada Halus...ada le harapan nak lulus. Baru semangat sikit kan...
Pagi-pagi lagi semua ibubapa hadir, masa pendaftaran...ada la sorang dua ibubapa minta excuse utk balik awal....melihat fizikal aku tau mereka perlu kerja kalau tak mau kene marah dengan boss.Ketara aku lihat wajah-wajah yang amat gusar mengenang nasib anak-anak mereka yang dikategorikan tidak berapa nak pandai....
Tangan aku sejukk....Slot Guru Besar berjalan lancar...lepas tu cikgu-cikgu subjek pula menganalisis faktor penyebab anak-anak tidak menguasai teknik menjawab soalan...Bila tiba giliran aku, tangan sudah jadi ais...bukan tak biasa berkata-kata dikhalayak tapi audiens aku kali ni.....ibubapa yang membawa harapan tinggi + anak-anak yang masih sederhana/lemah...UPSR dah hampir ni weeee.....
Aku tarik mic hampir ke mulut....sambil menarik nafas dalam-dalam....aku pun berkata... "Sebenarnya anak-anak kita bukan dilahirkan bodoh.....mungkin ada masalah di sana sini yang menyebabkan mereka jadi begitu....Saya berkata begitu kerana saya juga punya anak....sebagai ibu saya tidak akan berputus asa untuk berusaha membantu anak saya sehingga dapat kejayaan....kejayaan anak-anak begini sangat subjektif untuk diukur.."
Cewwwaaahhh.....tanpa skrip kata-kata itu keluar terus ikhlas dari hatiku.....Bilik yang senyap bertambah senyap....Sepi hanya bunyi desahan aircond.....ibubapa ralit menatap wajah aku..tanpa ada respond....Alamak...cikgu kaunseling ada tersalah cakap ke.....tangan yang sejuk....sudah makin mengeras jadi ais......tika ini ikhlas cikgu kaunseling memang rasa takut.. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget