Pages

Tuesday, July 31, 2012

Bersedekah di Bulan Mulia

Assalamualaikum ...Salam sayang anak-anak dan teman-teman........sudah 12 hari kita berpuasa. Ketibaan Ramadan saban tahun, merupa kegembiraan bagi semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia.Bulan Ramadhan adalah bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Antaranya Allah s.w.t. telah menjanjikan bahawa akan terbuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka, serta diikat segala syaitan. Pada bulan Ramadhan juga digalakkan kita bersedekah bagi mewujudkan keinsafan diri dan menyemai sikap tanggungjawab sesama manusia.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersifat lebih pemurah dan dermawan sewaktu Ramadan. Dalam hal ini, Baginda bersabda yang bermaksud:
“Sedekah yang paling afdhal (baik) adalah sedekah yang dikeluarkan dalam bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Kedatangan bulan Ramadhan setiap tahunnya tak henti menjadi penghibur hati orang mukmin. Bagaimana tidak, beribu keutamaan ditawarkan di bulan ini. Pahala diobral, ampunan Allah bertebaran memenuhi setiap ruang dan waktu. Seorang yang menyadari kurangnya bekal yang dimiliki untuk menghadapi hari penghitungan kelak, tak ada rasa kecuali sumringah menyambut Ramadhan. Insan yang menyadari betapa dosa melumuri dirinya, tidak ada rasa kecuali bahagia akan kedatangan bulan Ramadhan.

a) Setiap umat Islam seharusnya berlumba-lumba untuk melakukan kebajikan di bulan Ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian seperti membanyakkan bersedekah kerana balasan di atas setiap satu kebajikan itu adalah amat besar di sisi Allah di hari akhirat kelak.


b) Bersedekah bukan hanya memberikan wang, tetapi termasuk menjemput fakir miskin dan orang-orang yang berpuasa untuk berbuka puasa.
c) Konsep "memberi" (bersedekah) harus diamalkan secara maksimum bukan sahaja di bulan Ramadhan bahkan di bulan-bulan lain juga kerana selalu bersedekah akan memberikan pengaruh yang baik pada peribadi dan masyarakat umumnya di mana seseorang itu akan dapat menghakis sifat kedekut dalam dirinya di samping mempereratkan lagi ikatan kemesraan di dalam anggota masyarakat tanpa mengira taraf dan kedudukan seseorang itu.
d) Sedekah yang diterima dan bernilai di sisi Allah adalah sedekah yang ikhlas, bukanlah untuk menunjuk-nunjuk.
Aku pun tidak mahu ketinggalan bersedekah di bulan yang mulia ini. Tak kesah la juadah berbuka, pakaian untuk berhari raya dan juga wang ringgit. Kalau aku sedang bershopping atau ke bazar Ramadan dan ternampak warga emas yang masih berniaga.....aku akan beli barang jualannya walaupun kadang kala kuih jualan nya bukan la antara favorite aku.
Saban tahun aku akan bershopping di Jalan TAR. Bukan apa seronok melihat lautan manusia dengan pelbagai karektor. Cikgu kaunselingkan kerjanya mengobserve manusia. So memang sangat la happening terutama seminggu lagi nak raya.Dan setiap tahun juga aku mengkaji seorang wanita yang mengutip derma atas nama badan kebajikan di situ.Setiap tahun dia ada....sebab setiap tahun aku bershopping kat sini....hehehehe....
So setiap tahun aku bersedekah kepadanya.Dengan manusia seramai ini, kalau sorang donate RM1.00...berapa dia berjaya kumpul dalam sehari.Lumayan tu.....Namun hasrat aku untuk bersedekah kepadanya terbatal pada tahun ini kerana pada tahun lepas sewaktu aku gila memilih baju-baju comel untuk anak-anak kat mall di sini.....wanita ini pun sama bershopping sakan...hati tertanya-tanya...tapi aku sedapkan hati....ahhh tak mungkin dia menipu dengan mengambil kesempatan di bulan Ramadhan.
Tapi bila bertemu semula dengan dia di lokasi sama hujung tahun lepas, masih mengutip derma tapi atas nama badan amal lain plak....Dengan rasa ingin tau,aku pun bertanya....akak masa bulan Ramadhan akak kutip untuk badan amal ini, skrg akak tolong badan amal yang lain pula ye....aku minta kepastian....Dia tengok muka ku....lalu cepat-cepat bergegas pergi...Akak ni jujur ke tak???Kalau tak, memang setiap kali Ramadhan dia lebih kaya dari aku....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget