Pages

Wednesday, July 18, 2012

Bisnes Cikgu Kaunseling.

Assalamualaikum. Salam sayang anak-anak dan teman-teman...Mari dekat-dekat, cikgu kaunseling nak cerita.Baru tadi selesai berkonferens dengan ibubapa....ni jap lagi nak kene pergi pasar dengan kawan baikku Jiha. Esok sekolah ada Hari Keusahawanan....cikgu kaunseling diberi tanggungjawab sebagai ketua gerai nasi dan mee.
Maknanya esok aku kene berniaga...
senarai barang aku
dah siapkan....
Setelah semua
sedia kami ke  pergi pasar...
wah!! best juga bila cikgu pergi pasar ni secara berkelompok...ramai le
makcik pakcik tanya...cikgu nak buat apa beli cili kering banyak2....penat juga le nak explain yang cikgu kaunseling ni kene masak...

Setelah mengagihkan kerja....
Jiha masak nasi lemak,
aku buat sambal kerang,
Wani incharge layan customer....sebab dia expert kerana ada pengalaman niaga kedai makan....aku dah pernah
try layan customer tapi dipecat kerana nak buka beg plastik
 pon fail....last-last customer yg tolong bukakan....bungkus nasi pun hancurrr...customer gak yg kene bungkus sendiri...so aku ditugaskan sebagai tukang masak...Mujur aku gemar memasak....so dok kat tepi dapur...ok aje.


Aku buat 10kg mee goreng basah.....memang makanan kami laris....tak sure le sebab sedap atau orang memang lapar.....melihat pada larisnya jualan...aku yakin untung besar bisness ni...tapi bila kira keuntungan....amat le ciput....mana silapnya ni.....mungkin kami jual murah....ye la aku cikgu kaunseling....Jiha n Wani ustazah....semuanya nilai humanistiknya tinggi.....kalau boleh semua nak bagi free je.....baik kan kamiii.....hehehehehe...Tak yah niaga le...Lagi seram bila ada sorang pakcik ala-ala chef Zubir dok makan kat gerai aku sambil memberi komen percuma.....Aku jadi cikgu kaunseling je la yek...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails