Pages

Tuesday, July 27, 2010

WARNA OH.....WARNA

SALAM SAYANG TEMAN.....HARAP SEMUA DALAM MOOD YG BAIK HARI INI...INGAT YE..KITA SEMUA BERHAK UNTUK BERASA GEMBIRA..
rainbow Pictures, Images and Photos

Warna....semua orang ada pilihan warna masing-masing.Kadang-kadang kita ketawa apabila kita lihat orang mengecat rumah mereka dengan warna ungu gelap dicampur orange. Tapi itu la kuasa warna yang boleh menawan hati setiap manusia. Pilihan warna saya ialah BIRU...dari kecil sya suka warna biru. Sya pasti ramai yang mempunyai pilihan warna sama seperti sya. Semua barang-barang sya, terutama baju mesti nak warna biru....Secara kebetulan rumah sukan sekolah pun sejak dari dulu asyik rumah sukan biru..Sya suka tgk laut...berjam-jam sya boleh duduk di tepi laut TELUK CEMPEDAK melihat cantik & birunya air laut.



Kanak-kanak pula kalau dilihat akan menyukai warna merah...dalam banyak-banyak Power Rangers merah la menjadi pilihan. Bagi yang sudah berkeluarga...bagaimana nak menetapkan warna tema pakaian hari raya, warna dekorasi rumah....warna kereta....kalau sepakat memanglah berkat tetapi bagaimana pula kalau ahli keluarga yang mempunyai pilihan warna yang rencam....mungkin agak bermasalah...Bagi pasangan romantis yang akan merancang majlis...pilihan warna juga menjadi keutamaan...Bagi golongan perempuan...warna sgt penting...warna baju harus disuaipadan dengan warna tudung....warna kasut...warna handbag...Issh......rumit juga. Kalau hendak kata pemilihan warna boleh diabaikan...ada ke orang yg hendak memakai pakaian campur-campur warnanya seperti warna ice cream Paddle Pop.

ice cream Pictures, Images and Photos


Namun ada yang mempunyai cara yang bijak menangani keputusan memilih warna.. Itu la kuasa warna dalam kehidupan kita.

Bagaimana pula warna menurut Islam... perkataan Laun dalam bahasa arab membawa maksud warna dan perkataan Alwaan membawa erti warna-warna.Perkataan Alwaan disebut 7 kali iaitu pada Surah an-Nahl ayat 13 dan ayat 69. Surah ar-Rum ayat 22, Surah Fatir ayat 27 (2 kali) dan ayat 28 dan Surah az-Zumar ayat 21.
Fakta menarik mengenai warna yang ingin sya kongsi bersama ialah mengenai INVENTORI PERSONALITI WARNA (Colour Personality Inventory) IPW oleh Sidek Mohd Noah (2004). Ini adalah satu inventori yang mengandungi 100 item dan mempunyai format jawapan “Ya atau Tidak”. Respons individu kepada item-item yang terkandung dalam alat ukuran ini dikatakan dapat menerangkan ciri-ciri personaliti individu. Inventori Personaliti Warna atau singkatan nya IPW mempunyai 4 skala iaitu skala emas, hijau, biru dan jingga.
Wah!!!...setelah sya mengambil ujian tersebut ternyata saya tergolong dalam individu JINGGA.
Yummy Oranges Pictures, Images and Photos

Apa tafsirannya orang JINGGA ini....:-
1. Tidak suka peraturan ...(/)
2. Adventures (/)
3. Spontan (/)
4.Gopoh tetapi bersemangat (/)
5. Berani (/)
6. Suka pertandingan (/)
7. Suka aktiviti bahaya & seronok (/)
8. Berkemahiran (/)


Ohhhh......semua ciri-ciri ini ada pada diri saya....Ok...sya terpaksa lupakan BIRU dan beralih ke JINGGA......Bagi teman-teman yang belum mencuba ujian ini...cubalah untuk mengetahui warna diri kita...

Salam sayang.
Imanmysara


3 comments:

  1. Apa pula warna favorite teman-teman....???Ada yang sama dengan sya..

    ReplyDelete
  2. mcm mana nk buat ujian warna tu??

    ReplyDelete
  3. Salam....ada set ujiannya. Nanti ada masa bolehlah ambil dan cuba jawab ye..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails