Pages

Thursday, February 2, 2012

Nazir ......Bila Agaknya Kalian Tiba?

Assalamualaikum....salam sayang anak-anak dan teman-teman....."Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan."
Aduuhhh.....lama benar aku tidak singgah di sini......sibuk sanggggaaaaatt sibuk....Nazir akan datang memantau sekolah kami.Kerja datang macam hujan lebat yang turun....siap 10 datang lagi 20.......bila letih sangat kadang-kadang ada juga rungutan keluar dari mulut.....Kaunselor kene buat semua ke?? Marah le tu....sebab sampai tak sempat buat terapi minda dengan menulis di blog aku ni.Kadang -kadang aku terfikir...mengapa aku perlu risau kalau nazir nak datang memantau.....insyaallah semua dokumen UBK dah disiapkan....
Aku tunggu kehadiran nazir dari tarikh sebelum cuti tahun baru cina....tunggu dengan sabar dan debar dan hari ini akhirnya mereka tiba. Mereka memang sangat profesional dan sangat kaya dengan pengalaman......tekun menyemak semua fail-fail panitia, fail unit HEM dan kokurikulum.
Aku ditugaskan untuk bersama-sama mereka sepanjang proses pemantauan bagi membantu apa yang perlu....sebab apa aku dipilih agaknya....sebab...akukan kaunselor.....hehehehehe....
Dalam ketenangan suasana, tiba-tiba seorang nazir bersuara....mari duduk sini kaunselor....saya ada soalan untuk kamu....Banyaknya soalan dia....ada gunakan modul bimbingan dan kaunseling, terangkan program, tunjuk bukti pelaksanaan, rekod sesi....tanya...tanya....terus tanya.....
Setelah berpuas hati, aku dipanggil oleh nazir yang kedua.....kata-katanya aku suka.....awak kaunselorkan?....tau kedudukan awak dalam organisasi.....dimana ada murid di situ ada kaunselor....maknanya awak perlu berkhidmat untuk semua unit.....ye....Baik tuan.Soalan bertubi-tubi juga daripada nazir yang kedua ni.....aku cuba bertenang...jawab apa yang aku tahu....sebab aku tahu kehadiran mereka bukan untuk mencari salah dan sebenarnya memberi peluang untuk aku menambah ilmu.

Dah tengah hari...pemantauan masih belum selesai......perut aku sudah mula lapar......cepat le berakhir....

Nazir ketiga pula memanggil aku......pun sama .....aku disoal dengan pelbagai soalan berkaitan sekolah. Kali ini...nazir ingin melihat bilik kaunseling aku......aku mengiringi nazir.....sekali lagi soalan tentang dokumen itu ini ditanya....ni ada tak....ni ada tak...ni ada tak........


Lewat pukul 2.00pm baru semuanya selesai........fuhhhhhhh lega....hujan pula turun selebat-lebatnya......penatnya otak bekerja hari ni.........aku redah hujan menuju ke kereta......sambil bersandar dikerusi......aku tersenyum....walaupun penat tapi aku puas kerana aku memang suka dengan tugas aku sebagai seorang kaunselor........sukaaaa sangaaaaatttt.......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget