Pages

Saturday, February 4, 2012

Jangan la Dengki kat Saya.....

Assalamualaikum dan salam sayang anak-anak dan teman-teman.........Ada dua orang yang paling gagal dalam hidup,orang yang tidak cekap membuat apa yang disuruh,dan orang yang membuat hanya apabila disuruh. – Lukman Hakim –
Saya dengki kat awak.....kalau kita dengki pada seseorang...pasti kita tak kan memberitahu dia....Tak baik kan...dengki-dengki ni....kalau setakat geram aje takpe....ni pergi mengadu domba cerita yang bukan-bukan tentang diri orang yang didengki tadi....Sebagai manusia biasa...kita tak mampu menggelak diri dari sifat iri hati dan dengki. Dengki pada rakan sekerja yang lebih menyerlah, dengki kepada jiran yang baru membeli kereta baru, dengki apabila anak kawan lulus cemerlang.....isshhhhh banyak le jenis dengkinya sampaikan baju yang dipakai lebih cantik dari dia...pun dengki....tak baiknya....Rasa dengki dan iri hati timbul bila orang lain mendapat nikmat. Lazimnya jika seseorang mendapat nikmat, maka akan tercipta dua sikap pada manusia.
1. Dia benci terhadap nikmat yang diterima kawannya dan senang hati bila nikmat itu hilang daripadanya. Sikap inilah yang disebut hasad, dengki dan iri hati.
2. Dia tidak menginginkan nikmat itu hilang dari kawannya, tapi ia berusaha keras bagaimana mendapatkan nikmat sama seperti itu. Sikap kedua ini dinamakan ghibthah (keinginan). So....pilih le ye nak rasa dengki yang mana....
Diantara tips yang mesti kita lakukan terhadap hasad dengki ialah :
1.Setiap kali orang yang kita dengki mendapat kejayaan, maka kita ucapkan tahniah kepadanya. Sebaliknya apabila dia ditimpa kesusahan maka kita tumpang empati juga atas apa yang menimpanya serta bersama-sama menenangkannya.
2.Bercerita, sebut dan pujilah kebaikan serta keistimewaan orang yang kita dengki di belakang dia, dan kalau ada keburukannya kita rahsiakan. Doakan kebaikan untuknya selalu.
3.Sering menjaga silaturahim serta memberi hadiah kepada orang yang kita dengki tersebut.
4.Kalau ada orang yang berusaha menjatuhkan orang yang kita dengki itu, berusahalah untuk membelanya. Jangan turutkan hati melayani ajakan syaitan yang hendak merosakkan mujahadah kita dengan mendorong kita untuk mengumpatnya.
5.Berdoa kepada Allah agar dipermudahkan menghilangkan penyakit hasad dengki yang ada dalam diri kita.
Jangan dengki-dengki tau....tak baik.....:)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails