Pages

Tuesday, May 17, 2011

Apa Yang Penting ? Kerjasama....

Salam sayang anak-anak dan teman-teman.....
Pengumuman ye.....pertandingan memasak, menggubah buah dan rekacipta antara guru-guru akan diadakan. Pasukan guru akan diagihkan mengikut aliran.

Siapa kata lelaki tak terror kat dapur.......
Menu dan gubahan hendaklah berasaskan ayam dan tembikai.Selepas mendapat tahu....cikgu-cikgu semua duduk berbincang apa nak buat...syhhhhhhh...rahsia jangan sampai kumpulan lain tau...
Pengadil sedang menilai.....
Pelbagai persiapan dibuat...set pinggan mangkuk dalam almari hiasan kena keluarkan, menu sudah dipilih....dan bila tiba harinya gelagat yang rencam dapat dilihat.
Tekun menyiapkan masakan.....20 minit lagi ye cikgu...
Nak ketawa pun ada tapi...bila melihat kerjasama antara kumpulan minda terus terbayangkan murid-murid kita apabila disuruh duduk bekerja dalam kumpulan bagi menghasilkan sesuatu projek atau tugasan.
Senyum....masakan kami dah siap
Kadang kala kita ni sebagai guru terlupa apa yang kita gariskan kepada murid -murid supaya tidak dilakukan semasa bersama dalam kumpulan, dilakukan oleh kita semasa dalam kumpulan.

Kerjasama antara ahli amat penting....
Mungkin terlepas pandang...ye la guru pun manusia biasa...Keuntungan dari bekerja dalam kumpulan ini ialah kerja boleh diselesaikan dengan lebih cepat dan lebih mudah.
Sedikit tips...
Setiap waktu lebih dari satu orang bekerja sama untuk menyelesaikan suatu masalah biasanya lebih cekap. Tidak akan timbul rasa ingin menunjukkan dia yang paling bagus dalam kumpulan kerana jika seorang sahaja yang ingin menyerlah kumpulan  itu tetap tidak akan berjaya.
Tahniah kepada pemenang dan apa yang penting.....kerjasama...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails