Pages

Thursday, November 25, 2010

SALAM AIDIL ADHA~Pengorbanan itu Perlu

Salam sayang anak-anak dan teman-teman........

"Ilmu itu diperolehi daripada lidah yang gemar bertanya dan akal yang sentiasa berfikir"


Aku suka dengar lagu ini.....pengorbanan sebenarnya bukan le berkaitan dengan lagu allahyarham Tan Sri P.Ramlee tetapi membawa maksud yang lebih besar. Sayang....abang busy la...mungkin tak dapat cuti...raya qurban ini kita tak balik kampung ye...Sedihnya hati...tapi aku rela berkorban demi suami tersayang..Apa aku nak buat supaya hari raya kali ini sama rasanya semasa sambutan di kampung. Aku bercadang untuk memasak ketupat agar suasana meriah hari raya dapat dirasai. Kalau macam tu...abang tolong anyamkan ketupat ye...aku mana tahu nak anyam....setelah dilatih oleh sifu terhebat pun masih gagal...sampai sifu itu menyerah kalah kerana gagal mendidik aku. Hehehehhe....suami aku sanggup berkorban pula demi aku.....Setelah berjam-jam menganyam ketupat, aku pun nak le tengok hasilnya....Apa yang jadi hanyalah bentuk-bentuk origami burung yang biasa aku tengok semasa mengajar anak muridku Seni Visual. Ala....anyam ketupat burung sampai tertidur dia...Jangan marah.....ingat makna qurban....sabar..Malam sudah lewat....anak kecil belum lagi tidur...mama tak ada biskut raya ke....buat la kek coklat ke...cheese cake, kek kukus ke...baru best.....ingat aku ini tauke kedai cake ke.....Dengan senyum yang sangat manis walaupun mata sudah mengantuk...baiklah anakku...nanti mama buatkan... Don't worry...pagi esok mesti boleh makan cake.
Mata aku dah tak dapat dikawal lagi...ngantuk sangat....aku pun mula le acara membuat cake.....Sedang asyik berangan memasak ala-ala Nigella...telinga aku terdengar bunyi orang memberi salam...sapa pula yang datang time macam ni....seram pula rasanya...drama kat TV kot....suara salam makin keras...semua orang sudah tidur....

Dengan tangan penuh tepung dan baju agak comot aku terus ke pintu....sebaik pintu dibuka...aku lihat ibu tersayang berdiri di depan mata... Mak...nak raya sini??....Tak apa aku berkorban tinggalkan rumah aku supaya dapat beraya dengan anak-anak...
kata ibuku sambil mengangkat begnya masuk. Aku ternganga di situ.....besar sungguh pengorbananmu ibu....Terima kasih adik aku kerana sudi membawa ibu ke sini....
Qurban ialah rentetan peristiwa Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar yang amat menyayat hati dan menginsafkan jika kita hayati.Seorang lelaki tua yang mandul, mendoakan untuk mendapat anak dan doanya dikabulkan Allah ketika umurnya melepasi 8 dekad. Siti Sarah isteri pertama yang begitu cemburu sehingga menyuruh Nabi Ibrahim menghalau isterinya yang disayangi Siti Hajar. Dia dihalau ke padang pasir yg mungkin penuh dengan bahaya dan sengsara. Air pun tiada sehinggalah dipancarkan mata air akibat tendangan Nabi Ismail yang kehausan. Dalam kecemasan mencari air untuk meredakan dahaga anaknya, SitiHajar terkejar-kejar ke sana kemari antara Marwa dan Safa sambil menyeru-nyeru zamzam-zamzam berulangkali. Turunnya firman Allah agar Nabi Ibrahim mengorbankan anakandanya Nabi Ismail. Betapakah sedih dan pilunya Nabi Ibrahim dan Siti Hajar.
Namun firman dan perintah yang diyakini daripada Allah itu hendak dilaksanakan jua. Betapa kuatnya iman seorang anakanda tunggal menyatakan kepada
ayahandanya agar tidak teragak-agak untuk melaksanakan firman Allah dengan sabar, cekal dan dijanjikannya 'Insya-allah anakanda jua akan sabar ketika diqurban.
Nabi Ibrahim bersyukur akhirnya menyambut anugerah daripada Allah iaitu bebiri diqurban dan bukan anakandanya.
Jika kita dapat menghayati betapa besar pengorbanan SitiHajar, pengorbanan Nabi Ibrahim serta Nabi Ismail, tentulah qurban lembu/kambing membawa erti besar. Jika tidak qurban itu hanya satu amalan biasa dan pengagihan daging adalah sedekah biasa sahaja.

Imanmysara

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget