Pages

Thursday, April 22, 2010

~Kalau Aku Guru Besar~


How Do You See Life - Click here for the funniest movie of the week
Salam.....bagaimana perasaan hari ini......marah, sedih, happy, stress...??? Itulah lumrah selagi kita bergelar manusia. Kadang-kadang semua perasaan yang hadir itu sebenarnya memberi banyak manfaat bagi manusia yang tahu berfikir mengapa perasaan itu hadir.
Topik hari ini yang saya ingin kongsi bersama ialah...kalaulah saya ini guru besar... Setakat ini tidak terlintas lagi di fikiran ini untuk menjadi guru besar. Mengapa ye...adakah saya takut, kurang berkeyakinan, belum sampai seru....Saya sendiri tidak pasti. Apa yang saya paling pasti ialah hati saya tidak terbuka ke jawatan itu. Untuk menjadi seorang guru besar bukan la mudah. Saya harus memastikan semua guru-guru dibawah saya menjalankan tugasan dengan sempurna. Saya kena pandai mengambil hati guru-guru agar menjalankan tugas bukan atas arahan saya tetapi naluri celik akal ingin melaksana tanggungjawab masing-masing. Saya harus pandai menilai mana guru yang ikhlas menjalankan tugas dan bukan hanya ingin menunjuk-nunjuk di depan saya.
Ini belum lagi apabila ada staff saya yang hard core....sering aje MC....malas masuk kelas, tak nak relief dan asyik komplen aje tanpa memberi idea untuk membantu meningkatkan sekolah. Bagaimana pula saya hendak menangani masalah murid. Disiplin murid harus saya pertingkatkan agar proses pembelajaran boleh berjalan lancar. Kecemerlangan akademik murid juga tidak boleh diabaikan. Itu adalah perkara utama yang harus saya titik beratkan. aduh pening juga la... Teori kepimpinan apa yang harus saya pakai. Adakah kepimpinan saya nanti berorientasikan tugasan atau persahabatan. Adakah saya hendak semua orang sukakan saya dan tugasan dan matlamat tidak dapat dilaksanakan. Atau saya pentingkan tugasan yang sempurna dan semua orang menjauhkan diri dari saya.
Sepanjang pengalaman saya bekerja di bawah beberapa guru besar, guru besar saya sekarang banyak membuat saya berfikir. Mampukah saya menjalankan tugas seperti dia? Bukan tidak pernah dimarah yang kadang kala mengusik jiwa lalu sedih tetapi saya sering muhasabah diri dan berfikir sejenak.....kalau aku guru besar......dengan beban tugasan yang banyak, sebagai manusia biasa ....aku mungkin bertindak seperti itu juga. Wassalam.

Guru Besar memberi motivasi dan taklimat kepada semua calon UPSR 2010

Murid-murid mendengar dengan teliti apa yang disampaikan oleh Tuan Guru Besar

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails