Pages

Wednesday, February 17, 2010

Aku Guru Kaunseling.

Awal tahun, guru-guru SK Sri Skudai bertungkus lumus menyesuaikan diri dengan jawatan & tanggungjawab baru yang harus dilaksanakan pada tahun 2010. Ada yang tersenyum kerana masih kekal di kelas sama. Ada yang pening memikirkan strategi kerana terpaksa mengajar di kelas sederhana dan lemah.Guru yang dilantik menjadi penyelaras, ketua dan sebagainya masih berusaha mencari idea untuk unit masing-masing.Bagi saya, saya harus memikirkan bagaimana caranya untuk menangani murid-murid yang ketinggalan dalam pelajaran kerana faktor diri sendiri, keluarga yang pincang, emosi dan pengaruh rakan. Saya rasa agak gembira kerana murid-murid mula mengerti apa fungsi saya sebagai guru kaunseling. Mereka datang ke bilik saya secara sukarela untuk meminta nasihat dan pandangan mengenai masalah yang mereka hadapi. Anak-anak kecil ini masih terlalu muda untuk hidup di dalam situasi tidak ceria.
Rakan-rakan guru juga ada juga singgah di bilik kaunseling untuk bertanya pendapat. Walaupun perkara yang ditanya kadang-kadang agak remeh, tapi saya dengan senang hati memberi beberapa idea dan alternatif agar kawan-kawan tidak tension semasa menjalankan tugas.
Tahun ini saya ada beberapa perancangan yang ingin dilaksanakan...yang utama ialah menceriakan Bilik Kaunseling kerana ramai guru-guru yang mengajar di blok B & D akan transit di sini. Apa ya...nantilah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails